top of page

Anmeldelse/Book review: Kragens Kald/Six Of Crows [Reklame/Anmeldereksemplar/Commercial]

Billederne er fra min Instagram-profil

@annawchristensen

Information om bogen:

  • Titel: Kragens Kald

  • Originaltitel: Six Of Crows

  • Forfatter: Leigh Bardugo

  • Sideantal: 456

  • Udgivet af: Forlaget Carlsen, CarlsenPuls

  • Udgivelsesdato: 15. februar 2018

  • Sprog: Dansk

  • Originalsprog: Engelsk

  • Ekstra info: Efterfølgeren, Crooked Kingdom, kan fås på originalsproget. Den forventes udgivet på dansk den 07. juni 2018.

REKLAME

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra forlaget www.carlsen.dk/carlsenpuls.

Alle holdninger er mine egne.)

Kort om handlingen

Ketterdam: Det kriminelle geni Kaz har en drøm om at lede Ketterdams underverden, men han er ung og savner de andre banders respekt. Derfor påtager han sig en livsfarlig opgave, som ingen af de andre kriminelle tilsyneladende vil røre ved. Kaz sammensætter et højst usædvanligt hold af mindre respektable forbrydere fra underverdenen:

En hævntørstig straffefange

En skarpskytte med meget dårlig dømmekraft

En rigmandssøn med en mystisk fortid

En spion kendt som Genfærdet

En magisk hjerteknuser med en tragisk kærlighedshistorie

En tyv med talent for kreative flugter

Kaz og hans lille hold er de eneste, der står mellem verden, som de kender den, og den enorme trussel, som de skal forhindre i at udfolde sig. Hvis de altså ikke slår hinanden ihjel først...

- Bogens bagsidetekst

Kragens Kald er lynhurtigt blevet en af mine mest fantastiske læseoplevelser! Den har blæst mig fuldstændig bagover hele vejen igennem, og jeg har sjældent læst en bog, der har formået at overraske samt tage fusen på mig så godt som denne!

Hver gang jeg troede, at jeg havde regnet den ud, skete der noget totalt uforudset, som gjorde mine teorier til skamme - Dét er altid en fornøjelse at opleve, og det kræver teknik og en snilde som Kaz' at lykkes med det. Netop uforudsigeligheden gjorde det også yderst svært at lægge bogen fra mig, fordi jeg var så ivrig efter at finde ud af, hvad der nu måtte ske. Dette skabte også et vist dilemma, da jeg både var ivrig efter at læse, men også ville trække det lidt ud, så jeg kunne forlænge den vidunderlige læseoplevelse en smule. Hvis ikke det havde været for min 9 dages ferie undervejs i læsningen, tror jeg ikke, det havde lykkedes mig at gøre det.

Udover at plottet var fantastisk, blev bogen også en fornøjelse pga. sit persongalleri. Både de seks hovedpersoner og bipersonerne var virkelig interessante, gennemførte, mystiske og levendegjort. Og selv efter at have læst romanen til ende, kender man som læser ikke karaktererne nok til virkelig at kende dem. Der er hele tiden hints her og der til, hvem personerne er, hvordan de er endt i Barrel, hvad deres historie er osv. Men selvom man får forklaringer og svar på netop disse spørgsmål, sidder man stadig tilbage med en million nye, efter romanens sidste side er vendt. Jeg er sindssygt spændt på at se, hvor disse unikke, sjove, og fascinerende karakterer ender henne i den næste og sidste bog i serien. Forfatteren, Leigh Bardugo, har på Goodreads besvaret et spørgsmål vedrørende, om Crooked Kingdom bliver den sidste bog i serien, og hun skrev følgende:

"For now. There's a chance that I might write more SoC books waaaay down the line, but not for at least a few years." - Find den fulde tråd her: www.goodreads.com.

Jeg håber inderligt, at Bardugo beslutter sig for at skrive videre, for jeg kan simpelthen ikke få armene ned over det vidunderlige univers, hun har skabt! Jeg har personligt aldrig hørt om eller læst noget, der minder om Six Of Crows universet, og jeg synes uden tvivl, at al hendes ros for serien er helt og aldeles velfortjent. I en verden fuld af fantasy er det yderst svært, hvis ikke nærmest umuligt, at komme på et plot, som aldrig er set før. Alligevel har hun på en eller anden magisk måde formået at gøre netop dette, og det er jeg og en masse andre fans evigt taknemmelige for!

Stort tillykke Leigh Bardugo, du har ikke blot fået 5 ud af 5 stjerner herfra - Du har også fået dig en ny læser og fan!

Tusind tak til Forlaget Carlsen og CarlsenPuls for anmeldereksemplaret. I har givet mig en kæmpe læseoplevelse, jeg aldrig vil glemme!

Denne anmeldelse er helt og aldeles baseret på mine personlige meninger og holdninger og er på ingen måde blevet påvirket af hverken forlaget eller forfatteren.

English version of the review

The picture is from my Instagram-profile

@annawchristensen

Information about the book

  • Title: Kragens Kald

  • Original title: Six Of Crows

  • Author: Leigh Bardugo

  • Number of pages: 456

  • Published by: Forlaget Carlsen, CarlsenPuls

  • Published: 15th of Feburary2018

  • Language: Danish

  • Original language: English

  • More info: The sequel, Crooked Kingdom, is available in the original language.

COMMERCIAL

(I've received this book as a review copy from the publishing company www.carlsen.dk/carlsenpuls. All opinions expressed in this review are my own.)

Résumé

"Criminal prodigy Kaz Brekker is offered a chance at a deadly heist that could make him rich beyond his wildest dreams - but he can't pull it off alone. A convict with a thirst for revenge. A sharpshooter who can't walk away from a wager.A runaway with a privileged past. A spy known as the Wraith. A Heartrender using her magic to survive the slums. A thief with a gift for unlikely escapes. Six dangerous outcasts. One impossible heist. Kaz's crew is the only thing that might stand between the world and destruction - if they don't kill each other first.An epic new exploration of the Grisha universe from the writer of SHADOW AND BONE, SIEGE AND STORM and RUIN AND RISING, totally consuming for both old fans and new."

Six Of Crows has quickly become one of the best books, I've ever read! It completely blew me away, which I usually never am! The plot was absolutely fantastic and so well thoughtout that I couldn't figure out, what was going to happen, beforehand. Every time I thought I'd figured it out, things took a completely different turn and surprised me time after time after time. It's always a great pleasure to be fooled that way while reading, at least for me, because I read and write a lot and most books aren't able to fool me like that, due to the fact that I figure it all out beforehand and figure out the whole plot very quickly. So thank you Bardugo for surprising me a million times, it was wonderful!

The plot isn't the only amazing thing about this book - The characters are absolutely great as well! All the characters, main character or not, are fascinating and mysterious in the best way! Even after having read the whole book, you still don't know them completely and are left with a million unanswered questions regarding who they really are, what their stories are etc. I can't name a single one of the main characters that I don't like, because they're all so unique, cool and special in each their own way!

I can't wait to see where they all end up in the next and final book, Crooked Kingdom.

I read a comment from Leigh Bardugo herself on Goodreads, where she answers a question regarding if Crooked Kingdom really is the last book, and she wrote the following: "For now. There's a chance that I might write more SoC books waaaay down the line, but not for at least a few years." - Read the full conversation here: www.goodreads.com.

I truly hope she desides to write more books in the series, because I simply LOVE the universe she's created. I've personally never heard of or read anything like Six Of Crows before, which is insanely rare in a world full of great fantasy universes. Yet Bardugo has managed to do the impossible and write a book series that is completely unique and never seen before - She should definitely be proud of herself, because that is not easily done!

A huge congratulations to Leigh Bardugo, who does not only get 5 out of 5 stars from me, but who also just got herself a new reader and fan!

Thank you so much to Forlaget Carlsen and CarlsenPuls for giving me this review copy. You've given me a reading experience I'll never forget!

This review is written completely and utterly from my point of view and has in no way been influenced by the publishing company or the author.

Most recent posts
All posts
bottom of page