Anmeldelse: Efterladt [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Titel: Efterladt (VEGA 2)

• Forfatter: Linda G

• Sideantal: 308

• Udgivet af: Forlaget Leatherbound

• Andre værker af samme forfatter: En Chance Til (Som hun debuterede med i 2016), Rå Romance-serien, Forrådt (VEGA novelle) og Vildledt (VEGA 1).

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Forlaget Leatherbound.

"Jeg bandede og flåede hårdt i rettet for at undgå sammenstødet. Frygten fik maven til at knuge sig sammen til en hård kugle, i de sekunder jeg kæmpede en brav kamp med at få kontrol over bilen. Armene værkede af anstrengelsen, og pulsen tordnede i ørerne. Det højre hjul begyndte at skride ud over kanten af vejen ..."

Imens Marc lever en fortvivlet tilværelse, er Claudia usikker på, om hun har truffet det rigtige valg. Hun frygter, at hun ikke er stærk nok til at leve med sin beslutning, og at hele hendes virkelighed vil ramle sammen.

Marc indhentes af én af fortidens gerninger og står pludselig med et ansvar, han på trods af sine stærke lederevner slet ikke er forberedt på. Han for brug for sin styrke, da Claudia samtidigt bringes i livsfare.

Er udfordringerne for store for Marc og Claudia? Eller kan de overvinde det, livet udsætter dem for?

Efterladt var på mange måder en ganske anderledes læseoplevelse end dens forgænger, Vildledt. Det er tydeligt at se, hvordan Linda G har udviklet sig skrivemæssigt imellem de to bøger, da der i høj grad er blevet ryddet ud i slåfejl, nogle gentagelser og andre sproglige tendenser, der blev kritiseret en del ved den første bog. Desværre ses gentagelser af fraser, samtaleemner og lignende stadigvæk, hvilket ærgrede mig en del, specielt fordi nogle af de fraser, der blev gentaget adskillige gange i romanen, også blev brugt hyppigt i Vildledt. Dog er der klart sket forbedringer generelt set på den sproglige front, særligt når det kommer til et variende sprog og gode beskrivelser, og det har klart højnet kvaliteten af sproget.

Noget, der i særdeleshed ærgede mig under min læsning, var det faktum, at handlingen ikke ramte mig eller rev mig med. Faktisk tog plottet nogle drejninger og krumspring, der efter min mening ikke virker sandsynlige eller særligt troværdige. Her tænker jeg eksempelvis på (Uden at gå i detaljer og spoile) alle de voldsomme oplevelser og fortider, som Claudias veninder har i baggagen. Det bliver alt for meget, alt for overdrevet og alt for usandsynligt, at stort set alle karakterne i det fiktive univers har været igennem så voldsomme oplevelser, og dette gjorde ikke noget godt for min læseoplevelse eller min indlevelse i romanens handling og problematikker. Desuden fik jeg under læsningen en følelse af, at der, nogle steder, skete bestemte ting, alene for at sørge for, at der hele tiden skete noget, og ikke fordi det rent faktisk faldt handlingen samt karakterne naturligt og passede ind i hovedplottet.

Tilmed syntes jeg, at nogle af dialogerne i Efterladt blev for stive og sukkersøde, og nogle af disse omhandlede i store træk det samme som en stor del af dialogerne i Vildledt, hvilket også gjorde sig gældende for flere af de følelsesmæssige dilemmaer, som Marc og Claudia kom i. Dette var ærgerligt, da jeg forventede, at der var sket en større udvikling både hos karaktererne og i den overordnede handling, men den udvikling, der mødte mig, var desværre langt fra ligeså stor, som jeg havde håbet. Dette betyder dog ikke, at der slet ikke sker nogen udvikling, for det gør der bestemt, og man kommer tættere på specielt Marc samt Claudias veninder i en anden grad, end man gjorde i Vildledt. Dette fandt jeg overvejende interessant, men som før nævnt savnede jeg, at der skete en endnu større udvikling hos karakterne og ligeledes på den handlingsmæssige front.

Når det så er sagt, så var der også elementer i romanen, som faldt i god jord hos mig. Her tænker jeg særligt på Marcs fortid, der pludselig vælter ind over ham og skaber udfordringer for ham og Claudia. Jeg ville ønske, at denne del af plottet havde fået mere plads og opmærksomhed, da dette var den del af handlingen, jeg fandt mest interessant, og som jeg havde ventet på gennem hele det første bind i VEGA-serien. Man fik en forsmag på Marcs vanskeligheder og begrænsninger i denne del af serien, men det ville klart have givet mig en bedre læseoplevelse, hvis dette havde fyldt mere, end det gjorde. Særligt fordi jeg ville ønske, at denne del af hovedplottet var begyndt allerede i Vildledt, da jeg i høj grad syntes, at det ville være naturligt, Marcs forhold til Claudia taget i betragtning.

Alt i alt levede Efterladt desværre ikke op til de forventninger, dens forgænger gav mig, og jeg fik ikke den læseoplevelse, jeg havde håbet på. Selvom der var forbedringer på den sproglige og grammatiske front, og selvom der var nogle spændende elementer, især i forbindelse med Marcs fortid, var dette ikke nok til at give mig en overvejende positiv oplevelse. Jeg kan derfor desværre ikke give romanen mere end 2 ud af 5 stjerner, da den ikke lige var min kop te og havde en del mangler, som jeg vægter ganske højt.

Jeg håber på, at Marcs fortid samt udviklingen af handlingen og karaktererne får mere plads og opmærksomhed i det tredje bind af VEGA-serien. På trods af denne læseoplevelse er jeg spændt på at se, hvad der kommer til at ske videre frem i serien.

For en god ordens skyld vil jeg nævne, at Efterladt overvejende har fået gode og positive anmeldelser, og en af dem linker jeg til her, så I kan få synsvinklen fra en af de mange anmeldere, der nød at læse romanen. Her er det min dygtige anmelderkollega, Nadia Bøgeskov, som har skrevet en anmeldelse, der giver en helt anden udlægning end min, så I kan få nogle varierede synspunkter, da jeg ved, at anmelderne overvejende har været ret så vilde med Efterladt. Desværre ramte den bare ikke mig på samme måde, som den ramte dem. Linket til Nadias anmeldelse er her.

Mange tak til Forlaget Leatherbound for anmeldereksemplaret. Selvom jeg ikke var ligeså vild med Efterladt, som jeg var med Vildledt, var det alligevel en læseoplevelse, der var interessant for mig.