Anmeldelse: Bjergtaget 1 - Og de blev lokket [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Forfatter: Sidsel Sander Mittet

• Sideantal: 372

• Udgivet af: Forlaget Facet

• Udgivelsesår: 2019

• Ekstra info: Forfatteren er blandt andet kendt for sin Morika-serie, der har modtaget stor ros fra boganmeldere og læsere.

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Forlaget Facet.

Nej, flertallet klarer det ikke, sagde min far ofte, men vi giver dem muligheden for at opleve en lidenskab, de aldrig har turdet drømme om. Det er vores gave til menneskene som tak for deres frugtbarhed.

I Bjerget, elvernes verden, kæmper adelskvinden Askatla for at hævne en uret begået af sin fosterbror.

I verden udenfor, menneskenes verden, hjemsøges ekssoldaten Johannes af mystiske drømme om en lokkende, gråøjet elverkvinde, mens den universitetsstuderende Sigrid forsøger at finde ud af, hvad der sker med hende.

Hvorfor gør hun mænd skøre af lyst? Hvad sker der med hendes ryg? Er hun overhovedet menneskelig?

Denne fantasyroman var en glædelig overraskelse. Jeg var især positivt stemt overfor den store research og viden, der lå bag selve fantasyverdenen og dens elementer. Det stod helt klart fra starten, at forfatteren faktisk kender til sagnene og folkeviserne i dyb grad og ved, hvad hun taler om. Tilmed var det en fornøjelse at blive ført gennem disse sagn, når man ikke selv har et synderligt stort kendskab til dem, andet end hvad man lærte i folkeskolen. Det var super spændende, efter min mening, især fordi det blev præsenteret i moderate mængder, fordelt over hele romanen, såvel som at sagnene har fået et twist af Sidsel Sander Mittet, der giver dem et ekstra lag. I særdeleshed en original og enestående fortælling, jeg ikke er stødt på før i mine adskillige år som læser.

Udover det interessante litterære tema, i form af sagnene om elvere, indeholder historien også en del forskellige karakterer, der repræsenterer diversitet mellem mennesker og personligheder. Ydermere, kan man endda finde temaer vedrørende seksualitet og identitet, som især knytter sig til karaktererne og deres individuelle transformationer gennem fortællingen. Derved har Bjergtaget en bred vifte af emner at byde på for sin læser, og dette er klart en styrke for romanen og dens plot. Dette giver nemlig adskillige små plots, der hænger sammen med hinanden, i det store plot, hvilket fungerer super godt, efter min mening. Dog har det også en svaghed, som ærgrede mig under min læsning - at man ikke kan gå synderligt meget i dybden i de små plot, når der er flere forskellige fortællere og hovedpersoner. Det var en skam, syntes jeg, fordi det, for mit vedkommende, var Askatla og hendes verden samt rejse, der fangede mig mest. Desværre fik hun ikke ligeså meget plads, som hvis hun havde været den eneste fortæller, og selvom jeg nød at læse bogen, tror jeg faktisk, at jeg personligt ville have foretrukket, hvis hun havde været den eneste fortæller og hovedperson. Noget andet, der desværre også var en ærgerlig sideeffekt af at have flere fortællere, var, at plottets handling skred langsommere frem, end jeg personligt foretrækker, fordi fortællerne jo hver især skulle opdage den samme ting, men ikke gjorde det på samme tidspunkt. Derfor kan jeg både se fordele og ulemper ved fortællestilen, og jeg ville nok personligt selv have foretrukket, hvis man i stedet havde skrevet hele historien fra Askatlas perspektiv. Så kunne man også have fået større viden omkring hendes verden og levevis, hvilket jeg savnede at høre mere om, da jeg følte, at plottet mest kredsede om de andre fortællere, der ikke helt interesserede mig i ligeså høj grad. Dog vil jeg sætte fokus på, at forfatteren har skrevet alle fortællernes synspunkter super godt, og at der ikke var nogen plothuller, hvor de forskellige tråder ikke hang sammen.

Samlet set vil jeg klart anbefale denne interessante og anderledes form for fantasyroman til alle dem, der er vilde med referencer til virkelige tekster, sagn og fortællinger, når de læser fiktiv skønlitteratur. Jeg nød at læse den og blev særligt fascineret af de adskillige citater fra forskellige folkeviser, som hvert kapitel begynder med. En ganske original fortælling som er et glimrende eksempel på voksenfantasy, der rummer temaer og elementer som seksualitet, identitet og historiske sagn. Selvom der var nogle elementer, jeg savnede og ønskede anderledes, var det en fornøjelse at læse med, og det bliver spændende at se, hvad der sker fremadrettet i serien. 4 ud af 5 flotte stjerner får bogen og forfatteren med herfra!

Tusind tak til Forlaget Facet for den spændende og anderledes læseoplevelse! Det var en fornøjelse at skabe bekendtskab med denne roman!