Anmeldelse: Grå Magi (Pigen fra Månehøjen 1) [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Forfatter: Lene Krog

• Sideantal: 406

• Udgivet af: Ulven og Uglen

• Udgivelsesår: 2019

• Ekstra info: Forlaget har lavet et fint og appetitvækkende interview med Lene Krog, angående denne roman, i forbindelse med udgivelsen. Du kan læse det ved at klikke her.

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Ulven og Uglen.

Et svagt minde fortalte Aia, at det ikke var første gang, hun havde oplevet livet svinde. Pludselig dukkede det op ud af tågen. En blodrød genspejling af himlen og en fortabt erkendelse af, at det var sådan, det endte. Ligesom nu.

På Vidar Baltzers ordrer har de Grå taget kontrol over Bragimark og ransager landet for magiske evner. Hekse og marlinger forsvinder på stribe, men i skyggerne hviskes der om oprør.

Aia ved knap, hvem hun selv er. Uden minder eller familie kender hun kun sit vante arbejde i skoven og sin egen isolerede hverdag. Men verden omkring hende kan ikke lade Aia glemme, for uden hendes fortid har Bragimark ingen fremtid.

Grå Magi var en vild og kærkommen læseoplevelse. Jeg blev mødt af et gennemarbejdet univers, der sendte mig tilbage til herlige minder om hele dage i hyggelige omgivelser, med en skøn fantasyroman i hænderne. Omgivelserne, min smag i bøger og min alder har ændret sig gevaldigt siden dengang, men entusiasmen og den uforstyrrede læsning var et dejligt gensyn.

Jeg var vild med både udvalget af karakterer, der er yderst varieret og rummer forskellige personligheder og typer, samt plottet. Det var spændende at opleve, at selvom man har læst hele første bind i serien, så rummer universet og de enkelte karakterer stadig sider og facetter, man endnu ikke kender til. Sådan en finurlig krølle er noget, som jeg, personligt, sætter stor pris på i tekster, jeg læser. Dette skyldes, at læseren bliver holdt på tæerne og samtidig opfordres til selv at være med på opdagelsesrejsen, det bliver, at finde frem til alle facetterne af hver enkelt karakter. Ydermere, var jeg også positivt overrasket over, hvor komplicerede karaktererne, man følger gennem historien, er. Både bi- og hovedkarakterne har dybde og er interessante at lære mere om undervejs, på hver sin måde. En sand fornøjelse at opleve, særligt fordi jeg tilmed fandt personerne ganske realistiske og virkelighedstro på en sådan måde, at jeg blev revet endnu mere med i fortællingen og deres individuelle udfordringer. Kombineret med det gennemarbejdede plot, der har stor fremdrift helt fra starten af, spiller alle elementer utroligt godt sammen i Grå Magi. Dette skaber en fantastisk læseoplevelse, som jeg nødig ville have været foruden.

Alt i alt en roman jeg på det kraftigste vil anbefale, at man får taget et nærmere kig på, hvis man er vild med velskrevne fantasyfortællinger, der har masser af fremdrift, et spændende sæt af karakterer og på ingen måde mister læserens interesse undervejs. Min entusiasme, som garvet læser, kan være svær at opnå, men det må jeg i den grad sige, at Lene Krog har formået med denne roman. Jeg glæder mig til at se, hvor serien kommer til at rejse hen! Jeg vil i hvert fald mene, at dette første bind i den grad har sat potentialet for et brag af en efterfølger! Faktisk har jeg slet ikke bidt mærke i noget, der skulle være en forhindring for lige præcis dét. Derfor får Grå Magi 5 ud af 5 lysende stjerner med herfra!

Tusind tak til forlaget Ulven og Uglen for anmeldereksemplaret! Det var en sand fornøjelse at læse denne bog!

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra forlaget Rosinante & Co.