top of page

Anmeldelse/Book review: Hazel Wood/The Hazel Wood [Reklame/Anmeldereksemplar/Commercial]

Billederne er fra min Instagram-profil

@annawchristensen

Information om bogen:

  • Titel: Hazel Wood

  • Originaltitel: The Hazel Wood

  • Forfatter: Melissa Albert

  • Sideantal: 394

  • Udgivet af: Forlaget Carlsen, CarlsenPuls

  • Udgivelsesdato: 20. februar 2018

  • Sprog: Dansk

  • Originalsprog: Engelsk

REKLAME

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra forlaget www.carlsen.dk/carlsenpuls.

Alle holdninger er mine egne.)

Kort om handlingen

Alice og hendes mor har været på farten det meste af livet i et forsøg på at holde sig et skridt foran det kulsorte uheld, som altid har forfulgt dem. Alices mormor er enspænder og kultforfatter til en samling dystre eventyr. Da hun pludselig dør på sit gods, Hazel Wood, går det for alvor op for Alice, hvor uheldig man kan være. Hendes mor bliver bortført af et væsen, som hævder at være fra den grusomme, overnaturlige eventyrverden, som Alices mormor har skabt, og det eneste spor, Alice har, er en seddel med beskeden: "HOLD DIG LANGT VÆK FRA HAZEL WOOD."

- Bogens bagsidetekst

Hazel Wood har været en yderst speciel bog at læse, da den langt fra er ligesom andre eventyrshistorier. Det er en dyster, mørk, kold og til tider skræmmende roman, der på ingen måde kan sidestilles med eventyrgenren, som vi kender den. Derfor vil jeg ikke vurdere det til at være en bog, der er god som højtlæsning til de små - De skal hellere selv læse den, når de er større, og få sig et velskrevet lille gys. Præcis hvornår de er store nok, skal jeg ikke være herre over - Alle er forskellige, og derfor er det forskelligt, hvornår og om man synes, det er spændende at læse en bog, der fra tid til anden er lidt uhyggelig og kan sætte nogle tanker igang.

Jeg selv plejer ikke at læse dystre bøger, langt fra. Jeg mindes ikke at have gjort det for alvor, siden jeg som barn læste nogle af de gamle Gåsehud bøger, som mange sikkert også genkender fra deres barndom.Derfor var Hazel Wood uden tvivl forfriskende for mig at læse. Dog er jeg ikke blæst op kuld af den.

Dette skyldes, at jeg synes, historiens spænding forsvandt lidt nogle steder, hvor handlingen stod lidt stille efter min mening. Derudover var der også flere steder, hvor hovedpersonen, Alice, opførte sig som om, hun var langt yngre, end hun rent faktisk er. Alice er 17 år, men jeg synes ofte, at hun opførte sig og reagerede som et lille barn, der ikke var særligt gammelt. Grundet at jeg ingen steder i bogen fandt belæg eller forklaring på dette, blev det et forstyrrende element i handlingen og plottet for mig.

Når dét så er sagt, mener jeg helt ærligt, at Hazel Wood er en super flot debutroman. Melissa Albert har uden tvivl et talent og bør være stolt over sin flotte debut som forfatter. Jeg finder det særligt interessant, at hun har formået at opfinde så markant anderledes eventyr, som hun har formået. Jeg havde på ingen måde forventet så voksne og ulykkelige eventyr, da jeg læste bagsideteksten på bogen. Flot skrevet og fundet på, Melissa Albert!

Og slutningen! Hele sidste halvdel af bogen (Nok cirka fra side 200 eller 220) var jeg virkelig spændt på handlingens udvikling! Plottet blev næsten vildere og vildere for hver side, og jo længere jeg kom, jo mindre havde jeg lyst til at lægge bogen fra mig. Selvom klokken var over midnat, blev jeg trofast ved med at læse, fordi jeg "bare lige skulle læse ét kapitel mere", hvilket uundgåeligt endte med at blive til adskillige kapitler, inden jeg blev så træt, at øjnene ikke længere ville holde sig åbne.

Jeg kunne ikke have udtænkt en bedre slutning selv - Well done, my fellow writer!

En sådan præstation må naturligvis hyldes med et flot sæt stjerner, som fra min side er blevet til 4 flotte af slagsen. Stort tillykke, Melissa Albert! Jeg vil bestemt holde øje med dig og dit talent fremover.

Tusind tak til Forlaget Carlsen og CarlsenPuls for anmeldereksemplaret! Det var en fed og anderledes læseoplevelse!

Denne anmeldelse er helt og aldeles baseret på mine personlige meninger og holdninger og er på ingen måde blevet påvirket af hverken forlaget eller forfatteren.

English version of the review

The picture is from my Instagram-profile

@annawchristensen

Information about the book:

  • Title: Hazel Wood

  • Original title: The Hazel Wood

  • Author: Melissa Albert

  • Number of pages: 394

  • Published by: Forlaget Carlsen, CarlsenPuls

  • Published: 20th of February 2018

  • Language: Danish

  • Original language: English

COMMERCIAL

(I've received this book as a review copy from the publishing company www.carlsen.dk/carlsenpuls. All opinions expressed in this review are my own.)

Résumé

"Seventeen-year-old Alice and her mother have spent most of Alice's life on the road, always a step ahead of the uncanny bad luck biting at their heels. But when Alice's grandmother, the reclusive author of a cult-classic book of pitch-dark fairy tales, dies alone on her estate, the Hazel Wood, Alice learns how bad her luck can really get: Her mother is stolen away by a figure who claims to come from the Hinterland, the cruel supernatural world where her grandmother's stories are set. Alice's only lead is the message her mother left behind: "Stay away from the Hazel Wood."

- From www.saxo.com

Reading Hazel Wood has been such a special experience due to the fact that it isn't anything like other fantasy books about fairy tales. It's dark, cold and at times even scary, and can in no way be fully compared to regular fairy tale stories. Because of its dark elements, I wouldn't recommend reading it to small children, since I think they might get very frightened. I also think they will enjoy Hazel Wood a lot more, when they are old enough to read it on their own. But that's just my opinion, and I'm not trying to tell you how to parent, far from it. Which books you choose to read to your children is completely up to you. I just thought I would mention anyway.

However, I must say that Hazel Wood was refreshing for me to read, no doubt. I'm not completely blown away, though. This is due to the fact that I found the story kind of stuck from time to time. It felt like it was almost standing still, even though it wasn't, and some of my interest and excitement faded away when I read those parts of the book. Moreover, there were several times when the main character, Alice, behaved as if she was waaay younger than she actually is. She's 17, yet several times I found that she behaved and reacted the way a little child would. And since I didn't find any explanation or reason for it in the book, I find that it is disturbing the flow of the story.

That said, I honestly think that Hazel Wood is a wonderful debut novel, which Melissa Albert should be very proud of. It is clear to anyone that she definitely has a gift and a talent when it comes to writing. I wasn't at all expecting these dark, different and unique fairy tales, and I really liked the fact that Melissa Albert chose to write her own instead of just using or rewriting the fairy tales we already know. Well written and nicely done, Melissa Albert!

And what an ending! Throughout all of the last part of the book (Probably from page 200 or 220 and until the end) I was super excited and thrilled to see how the story evolved! The plot almost got wilder and wilder every time I turned a page! And it became harder and harder for me to put the book down every time I turned another page. Even though it was past midnight, I loyally kept reading, because I "simply had to read just one more chapter, which inevitably turned into several chapters, before I got so tired my eyes wouldn't stay open any longer.

I couldn't have thought out a better ending myself - Well done, my fellow writer!

A good piece of work like this must of course be celebrated with a beautiful set of stars, and I give it 4 shiny ones. Congratulations, Melissa Albert! I'm definitely going to keep an eye out for any future books of yours!

Thank you so much to Forlaget Carlsen and CarlsenPuls for the review copy! It was a fun reading experience!

This review is written completely and utterly from my point of view and has in no way been influenced by the publishing company or the author.

Most recent posts
All posts
bottom of page