Anmeldelse: Når Naturen Kalder [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Forfatter: Jack London

• Sideantal: 135

• Udgivet af: Alhambra og Frydenlund

• Udgivelsesår: 2020

• Original sprog: Engelsk

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Alhambra og Frydenlund.

Vi er i 1890'erne, og guldfeberen raser i Klondike. Buck, et velvoksent gadekryds, bliver stjålet fra sine velhavende ejere og sit behagelige liv og fragtet til Alaska for at tjene som slædehund. På turene over de frosne floder, mellem lejrenes snedriver og i de dybe skove stifter han bekendtskab med en brutal verden, hvor kun de stærkeste overlever. Her gælder loven om kølle og tand, og hverdagen i hundespandet er en kamp på liv og død. Men naturen kalder på Buck og vækker hans instinkter, og gennem prøvelser og modgang lærer han at tilpasse sig, overleve - og leve.

NÅR NATUREN KALDER er en barsk, men også smuk roman om heltemod, overlevelse og det vilde, der bor i os. Den udkom i 1903 og er siden da blevet genudgivet og filmatiseret et utal af gange, og i dag har den status som en af verdenslitteraturens mest læste og elskede klassikere.

Når Naturen Kalder var en ganske særlig læseoplevelse for mig. I almindelighed læser jeg ikke så mange klassikere, men denne lød så interessant, at jeg bare måtte læse den. Jeg holder meget af dyr, så derfor fangede det øjeblikkeligt min opmærksomhed, at denne roman netop beskriver et dyrs liv, oplevelser og natur. Jack London satte sig her for at gøre noget ganske besværligt - nemlig dét at sætte sig ind i en hunds følelser og tankemønstre, der i høj grad er ukendt land for et menneske. Dog må jeg sige, at jeg er imponeret over, hvordan han er lykkes så flot med netop denne portrættering, der i høj grad giver en sandfærdig indsigt i et ellers ukendt sind.

Til trods for at historien også rummer en barsk og velbeskrevet delvis dyster udvikling for den firbenede hovedperson, så nød jeg at læse bogen. Overraskende nok, var det faktisk især pga. disse vilde oplevelser og voldsomme beskrivelser, fordi de på så fin vis portrætterer den vilde natur, som hovedpersonen både (gen)introduceres for og må finde sig selv i. Igennem dette gennemgående tema bliver læseren også præsenteret for dét, at alle væsner jo i virkeligheden stammer fra naturen, også mennesket. Dette er især interessant, fordi London fortæller historien om et dyr, der har mistet sig selv og sin sande natur, hvilket også giver læseren interessante refleksioner omkring dét at være et moderne menneske, der samtidig stammer fra naturen. Som læser følte jeg i høj grad, at jeg kom ind under huden og ind i tankerne på et væsen, jeg, som menneske, ikke som sådan kan kommunikere direkte med. Det var en fascinerende fornøjelse at opleve at se en lille flig af denne form for udvikling og denne del af netop dette dyr (Selvom det naturligvis netop kun er en flig og, på sin vis, en gisning om virkeligheden). Efter min mening, har London en smuk, naturlig og virkelighedstro måde at fortælle om den udvikling og rejse, som hunden Buck gennemgår, med et levende sprog. Tilmed får man ikke oplevelsen af, at forfatteren forsøger at beskrive mere, end han kan, når han kun kan gisne om hundens tanker og følelser. Det er med til at gøre læseoplevelsen så fascinerende og gøre det til en sand fornøjelse at læse romanen.

Alt i alt er det en ganske særlig læseoplevelse, Jack London tilbyder med sit værk. Selvom jeg ikke læser klassikere så ofte, var netop denne, en klassiker jeg er glad for at have læst. Derfor forstår jeg også udmærket, hvorfor forlaget har valgt at lave en ny udgivelse af netop dette værk - især fordi fortællingen og dens tematikker helt klart er evigtgyldige, og derfor stadig er relevante i dag. Derudover kan man ikke lave en anmeldelse af denne udgivelse uden at nævne, hvor gennemført omslaget af Caroline A. Bernhard såvel som layoutet er. Hvor omslaget giver værket et lidt mere moderne udtryk med de finurlige detaljer og den smukke hund, giver layoutet indeni samtidig et klassisk udtryk i opsætningen af selve teksten. Der er dermed både fokus på detaljen i Jack Londons tekst og i forlagets udtryk i deres udgivelse af værket.

Det er derfor helt bestemt en bog, jeg vil anbefale - især hvis man er fascineret af og holder meget af dyr og naturens elementer. Derfor får den 5 flotte stjerner herfra for sin interessante portrættering af Bucks rejse og natur.

Tusind tak til Alhambra og Frydenlund for anmeldereksemplaret. Det var en særlig oplevelse at læse denne roman.