Anmeldelse: Grænsen til Trafallas: Del 2 - Skyggen fra Nord [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Andre værker af samme forfatter: Grænsen til Trafallas: Del 1 - Den Halves Arv (2017) Grænsen til Trafallas: Del 3 - Den Sidste Alliance (2019) Sagakvartetten 1: Af Blod og Støv (2020)

• Ekstra info: Trilogien Grænsen til Trafallas hører i dag under forlaget DreamLitt.

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Forlaget Leatherbound.

Beliowen kiggede skeptisk først på ham og dernæst på mig. "I ved det ikke?"

"Ved hvad?" spurgte Zachos, der ikke længere lød lige så vred som før. Til gengæld gjorde uroen hans stemme skarp.

"Rygtet siger, at den halve har sluttet sig til Oprørerne, og at det er hendes skyld, at de brænder byerne i Øst."

Grace er blevet forvist fra landet Trafallas og sendt tilbage til menneskenes verden. Her forsøger hun at samle stumperne af sit gamle liv, alt imens minderne fra Trafallas bliver ved med at hjemsøge hende. Men faren er ikke drevet over, og Oprørerne er farligere end nogensinde før. Samtidig lægger en Skygge fra Nord planer, der vil få fatale konsekvenser og tvinge Grace til at træffe et uundgåeligt valg.

Skyggen fra Nord er anden del i trilogien.

Grænsen til Trafallas er en fængslende fantasyfortælling om krig, magi og kærlighed, om at finde sin rette identitet og om at turde at ofre sig for at redde dem, man elsker.

Skyggen fra Nord havde høje forventninger at leve op til, efter jeg havde læst den fantastiske begyndelse på trilogien. Jeg havde især høje forventninger i forhold til skyggerne, som jeg kunne regne ud ville spille en større rolle i denne del af historien, da jeg så titlen på romanen. Til min store glæde må jeg sige, at mine forventninger blev mødt i store træk.

Bogen startede virkelig spændende ud med både dilemmaer, konflikter og meget mere, og det var en særlig oplevelse, da jeg begyndte at læse den direkte efter at have færdiglæst første bind i trilogien. Jeg oplevede, at der var en rigtig fin rød tråd og forbindelse mellem de to bøger med en nærmest direkte fortsættelse fra slutningen af første bog. Derudover fik jeg også stillet min nysgerrighed på karaktererne, som jeg udviklede i løbet af første bog, men samtidig blev jeg også efterladt med nye spørgsmål og interesser, i forhold til at lære dem og Trafallas bedre at kende. Efter min mening vidner det om et gennemtænkt og gennemarbejdet univers, når en forfatter evner at komme i mål med at skabe denne vedvarende undren og nysgerrighed. Dette gør sig særligt gældende, fordi jeg kan være en svær læser at tilfredsstille på netop dét punkt. Det var derfor en fornøjelse at mærke, hvordan nysgerrigheden fulgte mig under læsningen. Dog var der også tidspunkter i midten af romanen, hvor min interesse og nysgerrighed faldt en smule, grundet at jeg oplevede en vis form for stilstand i handlingen. Det skal forstås på den måde, at jeg manglede noget mere action og noget mere suspense i midten af romanen, især når jeg sammenligner med min oplevelse af både begyndelsen og slutningen, såvel som det første bind af serien. Her er det vigtigt for mig at påpege, at både begyndelsen og især slutningen af bogen indeholdt masser af netop action og suspense samt overraskelser, der gjorde, at det stadig var en super spændende og fantastisk bog at læse. Samtidig ved jeg også, at jeg på sin vis skiller mig en smule ud i forhold til netop det med handlingsfremdriften, da det er en smagssag, hvilket fortælletempo man bedst kan lide - derfor er jeg absolut overbevist om, at andre vil finde fremdriften i handlingen ganske passende og efter deres præference. Som sagt oplevede jeg kun, at handlingen var mere stillestående, i forhold til mine præferencer, midterst i fortællingen. Jeg ville måske have foretrukket, hvis noget af al den fremragende action og suspense i sidste del af bogen var blevet spredt lidt mere ud eller startede så småt lidt tidligere i handlingen. Samtidig var afslutningen simpelthen bare så fantastisk og vild at læse, at det ville være synd at ændre den - som nævnt er det jo også et spørgsmål om, at jeg har en bestemt personlig præference med hensyn til fortælletempo. Det er et område, hvor man kan sige, at jeg har været en lille smule splittet, men der hersker ingen tvivl om, at min samlede læseoplevelse har været sublim. Særligt den sidste del af romanen var en rutsjebanetur af den allerbedste slags, hvor jeg som læser blev kastet rundt i mit sæde og fik følelserne sat i spil på flere forskellige måder. Det var en vild og herlig oplevelse at blive så investeret i fortællingen, og det er et af de kendetegn, der i særdeleshed gør sig gældende gennem denne bog såvel som Grænsen til Trafallas-trilogien i sin helhed.

Julie M. Day demonstrerer også endnu en gang, hvor dygtig hun er til at male smukke billeder i sin læsers hoved gennem udførlige beskrivelser af den magiske verden, hun har skabt. Det er uden tvivl vidunderlige landskaber, der venter på læseren, i Skyggen fra Nord. Tilmed har forfatteren også en rigtig fin måde at give indblik i sine karakterers følelsesliv på, som jeg både har rost den første bog for, og nu kan rose anden bog i trilogien for. Det er virkelig et interessant samspil, der er, mellem den brede vifte af gennemarbejdede og fascinerende karakterer, og det nød jeg i særdeleshed at se udvikle sig endnu mere i denne del af den samlede historie. Hver gang, der bindes en knude på én del af fortællingen, åbner Julie M. Day døren til en ny side og ny del, man hidtil ikke har fået præsenteret og/eller gennemskuet, og det er en kæmpe styrke ved Grænsen til Trafallas-universet.

Som afsnittene ovenover ikke lægger skjul på, så var det virkelig en enorm fornøjelse at læse Skyggen fra Nord. Endnu en gang blev jeg blæst bagover af det talent, Julie M. Day i høj grad besidder, og jeg kan på ingen måde give en tilfredsstillende beskrivelse af, hvor spændt jeg er på at læse sidste bind af Grænsen til Trafallas-trilogien. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det bliver et brag af en afslutning på en, efter min mening, yderst velskrevet fortælling fra et fantastisk fantasyunivers. Netop denne forfatter er én, jeg særligt har et øje på, fordi hun med sin debut gennem denne trilogi virkelig har vist, at hun har sans for både worldbuilding, karakteropbygning og smukke beskrivelser - alt sammen noget der resulterer i fuldstændig magiske fantasyeventyr. Derfor glæder jeg mig til at se, hvilke fremtidige fortællinger, Julie M. Day gemmer i sit ærme, udover denne roman og trilogi.

En så fin, hæsblæsende og spændende læseoplevelse fortjener 5 ud af 5 magiske stjerner, og det har Skyggen fra Nord bestemt gjort sig fortjent til.

Tusind tak til Forlaget Leatherbound for anmeldereksemplaret - Det var en sand fornøjelse at læse Skyggen fra Nord!