Anmeldelse: En Dygtig Havfrue [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Sideantal: 135

• Udgivet af: Forlaget Gyldendal

• Udgivelsesår: 2020

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra forfatteren.

Stephanie har kun én ting i hovedet: at blive den dygtigste havfrue på holdet, så hendes svømmelærer Tarek endelig får øjnene op for hende.

Men hvor langt vil hun gå for at få det, hun drømmer om?

Jeg var på intet tidspunkt i tvivl om, hvem der har skrevet En Dygtig Havfrue. Helt fra starten var der smæk på både hovedpersonen, dialogen, forståelsen af genren og dens publikum og tematikken præsenteret i bogen - et særligt kendetegn ved netop Sanne Munk Jensens værker og fortællinger. Forfatteren er yderst dygtig og skarp til at tage noget, som allerede er sat på spidsen, og køre det helt derud, hvor man næsten ikke kunne forestille sig, at det ville gå så vildt for sig. Dette kendetegn stod ganske klart for mig efter at have læst Dig Og Mig Ved Daggry og andre tekster af Sanne Munk Jensen. Det er så sandelig også tilfældet i netop denne roman, hvor situationen spidser til på helt nye niveauer, ad flere omgange, undervejs i plottet. Effekten af dette forstærkes endnu mere gennem den måde, hvorpå forfatteren har anvendt konceptet "show don't tell". Efter at have læst denne roman er der ingen tvivl om, hvor godt Sanne Munk Jensen mestrer netop dette koncept på fremragende vis. Netop brugen af "show don't tell" var med til at forstærke overraskelserne undervejs, fordi jeg, som læser, ikke havde fået et vink i forvejen, der havde givet mig mistanke om, hvad der ville ske fremadrettet. Faktisk oplevede jeg, at jeg ikke engang tænkte i baner, hvor jeg regnede plottet ud på forhånd, mens jeg læste - jeg var bare "med på rejsen", så at sige, velvidende at alt kan ske, når det er skrevet af netop denne forfatter. Dette skal ikke forstås som om, at jeg normalt forsøger at regne alting ud på forhånd, når jeg læser - det gør jeg bestemt ikke. Ofte oplever jeg bare, at det faktum at jeg har læst så meget og også selv skriver skønlitterære tekster, gør, at jeg ofte allerede ved, hvad der vil ske, før det sker. Derfor var det en ekstra fornøjelse at læse netop denne roman, fordi jeg blev noget så grueligt overrasket over, hvor galt det faktisk kunne ende med at gå (Hvordan vil jeg lade dig om at finde ud af).

Noget jeg også særligt ønsker at fremhæve i forbindelse med En Dygtig Havfrue er, hvor interessant det var at følge en hovedperson, jeg faktisk ikke brød mig om uden, at det fik mig til at stoppe med at læse eller ødelagde den samlede læseoplevelse for mig. Det er sjældent noget, jeg har oplevet, og det viser bestemt, hvor godt et tag forfatteren har på genren og karakteropbygning, efter min mening. Jeg er ikke let at stille tilfreds som læser, hvis jeg ikke bryder mig om hovedpersonen i en fortælling som denne, hvor der ikke er flere fortællere. I dette tilfælde nød jeg sproget, fortællestilen og det interessante plot i så høj grad, at det ikke gjorde en forskel, at hovedpersonen ikke faldt i min smag. I øvrigt skal det forstås således, at jeg ikke bryder mig om karakteren som den person, hun er - ikke at hun er beskrevet på en måde, jeg ikke fandt tilstrækkelig. Tværtimod var karakteren beskrevet på ganske fin og ligefrem vis gennem sine handlinger og tankemønstre, uden at det blev en opremsning af karaktertræk. Den form for karakterbeskrivelse er den, jeg personligt foretrækker i de fleste historier med denne type plot og opbygning. Noget andet interessant ved karakteren er, hvordan hun faktisk slipper af sted med sine fejl og handlinger uden konsekvenser. Det ses sjældent, er min erfaring, og sætter klart tankerne i gang hos læseren.

Alt i alt en roman, der tager udgangspunkt i en situation, som flere garanteret genkender enten fra deres egne teenageår eller fra bekendtes, tilsat Sanne Munk Jensens kendetegn - et vildt twist, der kører situationen helt ud af kontrol, så man næsten ikke kan forestille sig, at det kan ændres til det bedre.

Selvom jeg er væsentligt ældre end det tiltænkte publikum, indeholder værket tematikker, som voksne også kan få noget ud af at læse om - netop fordi tankerne sættes i gang hos læseren. Jeg forestiller mig, at det er forskellige tanker og oplevelser, henholdsvis det tiltænkte yngre publikum og voksne får, men efter min mening er det blot endnu en styrke ved fortællingen. En Dygtig Havfrue får 5 flotte stjerner herfra for dens sprog, opbygning og greb om genren. Jeg glæder mig til at læse flere værker fra forfatterens hånd i fremtiden.

Tusind tak til Sanne Munk Jensen for anmeldereksemplaret - Det var en sand fornøjelse at få lov at læse med!