Anmeldelse: Sjælevandrer 1 - Diali [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Udgivet af: Forlaget Facet

• Udgivelsesdato: 8. september 2017

• Ekstra info: Næste bind i serien Sjælevandrer 2 - Ourea er for nyligt udkommet.

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra forfatteren selv samt forlaget forlaget-facet.dk.

Roneoak er navnet på det samfund, Cawi og Dahlia kender, og lever i. Roneoak ligger ved kysten. Det sidste sted for mennesket.

I Roneoak forsøger Cawi og Dahlia at opretholde en tilværelse. Der er mangel på alt. Og fremtiden er usikker.

Cawi fornemmer, at en altødelæggende trussel mod Roneoak er nærtforestående. Cawi er overbevist om, at der findes mennesker på den anden side af bjergene. Derfor begiver Cawi og Dahlia sig ud på en rejse, som ændrer deres liv for altid.

Sjælevandrer 1 - Diali er en dystopisk fortælling om overlevelse, kærlighed, liv og død.

Diali er første bog i serien Sjælevandrer.

Allerede inden for de første 50 sider af bogen var jeg fuldstændigt fanget og på samme tid imponeret. Jeg kunne ikke tro mine egne øjne eller ører, da jeg opdagede, at Sjælevandrer 1 - Diali er Charlotte Fischers debutroman. Den er så velskrevet og godt bearbejdet, at jeg på intet tidspunkt har oplevet følelsen af, at man godt kunne mærke, at det er forfatterens første roman. Dét har jeg aldrig set før, da vi jo alle skal starte et sted, når vi som forfattere udgiver vores første tekster. Derfor vil man som regel lave småfejl og begynderfejl her og der, og det er absolut naturligt og 100 % i orden samt acceptabelt. Sådan har alle de store forfattere gennem litteraturhistorien jo også startet deres karrierer. Men efter at have læst Charlotte Fischers debutroman, gik det op for mig, hvor få begynderfejl, jeg synes, hun har lavet. De er så små og forstyrrer hverken plottet eller skrivestilen, så jeg føler ikke engang behov for som sådan at nævne dem her. Der er blot tale om små slåfejl og nogle steder hvor dialogerne måske bliver lidt for formelle, men ellers er der ikke noget som sådan at komme efter, hvis du spørger mig.

Derfor forbliver jeg dybt dybt imponeret og tryllebundet af hele det univers, hun har formået at skabe med så flot snilde!

Plottet udvikler sig rigtig godt på en måde, hvorpå man som læser bliver overrasket lige, når man tror, man har regnet det hele ud. Nogle steder havde jeg forudset, hvad der snart ville ske, men måden det skete på endte alligevel med at overraske mig og tage fusen på mig et par gange. Jeg kunne også tydeligt fornemme, at universet er bredere og vil udvikle sig endnu større fremadrettet i serien. Det føltes som om, jeg blot har set toppen af bjerget, for at sige det på en måde som passer perfekt til bogens univers. Jeg ser virkelig et godt potentiale til at hæve plottet endnu højere op og lade Cawi og Dahlia opleve endnu flere spændende ting i de kommende bøger.

For at vende tilbage til Cawi og Dahlia er det også vigtigt at nævne, hvor meget jeg holder af de to karakterer! Dynamikken imellem dem og det faktum, at de begge to fortæller historien, er absolut fantastiske elementer, som jeg virkelig mener hæver romanen til et højere niveau. Det er ganske tydeligt, at Charlotte Fischer har helt styr på sine karakterer og lader dem og deres personligheder bestemme udfaldet af de adskillige udfordringer, de står overfor. Netop dette er noget jeg, både som læser og forfatter, sætter himmelhøjt på listen over de vigtigste elementer i en historie. Hvis man presser en bestemt idé ned over sine karakterer, men de ikke ville gøre sådan ud fra deres karaktertræk, kan det lynhurtigt mærkes, fordi resten af plottet bliver forceret, og karaktererne samtidig bliver ret passive i plottet. Sådan noget dræber fuldstændig magien i et plot og en roman, og det er derfor vigtigt at kunne mestre denne teknik, som Fischer så flot viser os, at hun har haft med i sine overvejelser. Der hersker absolut ingen tvivl om, at hun har talent for karakterudvikling/udformning. Det er Cawi og Dahlia de perfekte eksempler på.

Man kan tydeligt mærke, hvordan de modnes og udvikler sig fra teenagere til voksne, som handlingen skrider frem, og det er en sand fornøjelse at være vidne til. Ligeledes udvikles deres relation også i rigtig fin takt med deres personlige udviklinger.

Generelt er jeg i det hele taget ret vild med de to karakterer, selvom de begge har deres fejl og mangler, som alle mennesker jo har fiktive eller ej. Særligt Cawi er en virkelig kompleks og vidundelig karakter med alle hans forskellige sider og lag. Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg en smule jaloux på Charlotte Fischer, fordi hun har været og er så heldig at tilbringe så meget tid sammen med ham som karakter, mens hun skriver. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at han er en super spændende karakter at have med sig i sin skriveproces. Og han er bestemt mindst ligeså spændende at følge som læser!

Det er altid interessant med en stærk og fremtrædende mandlig karakter i en roman, og Cawi er lynhurtigt gået hen og blevet en af mine yndlings, hvis ikke min absolutte yndlings. Han har så sindssygt mange lag, at man aldrig rigtigt lære dem alle at kende og hele tiden opdager nye sider af ham. Det er fuldstændigt fantastisk at opleve og samtidig virkelig spændende at se, om man kommer endnu mere i dybden med lagene fremadrettet i serien. Jeg er i hvert fald helt og aldeles vild med både ham og Dahlia!

Som man godt kan fornemme i ovenstående, er jeg hurtigt gået hen og blevet stor fan af både Sjælevandrer serien og forfatteren bag. Jeg synes uden den mindste tvivl, at det er en af de flotteste debutromaner, jeg nogensinde har stiftet bekendtskab med. Der er så meget kød på universet og skrivestilen samt potentiale til at gøre det endnu bedre og vildere, end det allerede er. Det har været mig en kæmpe ære og fornøjelse at læse og anmelde den første bog i serien, og jeg glæder mig som et lille barn ved juletid til at læse og anmelde Sjælevandrer 2 - Ourea, som jeg også har fået som anmeldereksemplar.

I den forbindelse har jeg nogle helt fantastiske nyheder, som Charlotte Fischer har givet mig lov til at fortælle jer alle! Vi har skrevet sammen frem og tilbage om bøgerne, og derfor tog jeg chancen og spurgte hende om, hvorvidt hun på nuværende tidspunkt er klar over, hvor lang Sjælevandrer serien vil blive. Hertil skrev hun følgende tilbage:

"Jeg har i hvert fald historier til 2 bøger mere. Måske én mere i serien. Men jeg har masser af spinoff idéer. Jeg tror, det er sådan en slags historie, der aldrig helt får en slutning." (Fra en privatbesked sendt fra Charlotte Fischer til mig via. Instagram)

Efter at have hørt disse nyheder kan jeg slet ikke få armene ned! Jeg er nemlig ganske enig med forfatteren selv. Jeg føler, at Sjælevandrer historien kan fortsætte og fortsætte og fortsætte uden nogensinde at slutte. Jeg kan slet ikke vente med at komme videre i serien og forhåbentlig høre mere om ovenstående på et senere tidspunkt, når Fischer er kommet længere med idéerne.

Jeg er pænt sikker på, at jeg kunne fortsætte i al evighed med at fortælle jer alle, hvor absolut vidunderlig dette bogunivers er, men jeg vil nu i stedet slutte af med at sige, at I bør skynde jer ned i jeres lokale boghandeler og købe både Sjælevandrer 1 - Diali og Sjælevandrer 2 - Ourea, så I selv kan komme igang med at læse dem! I vil ikke fortryde det, hvis I er til realistisk fantasy med kærlighed, overlevelse, liv og død som de fire hovedtemaer.

Jeg kan kun give en så vidunderlig roman, som den første Sjælevandrer bog uden tvivl er, 5 ud af 5 stjerner! Den er et sandt mesterværk, der får dansk fantasylitteratur til at kunne konkurrere side om side med international fantasylitteratur - og endda få nogle barske elementer frem, som jeg synes, international fantasylitteratur ofte mangler.

Du kan være ganske stolt af dig selv, Charlotte Fischer! Du er i sandhed en ny inspirationskilde for mig og garanteret også mange andre! Tusind tak fordi du deler Sjælevandrer universet med os alle!

Tusind mange tak til Charlotte Fischer og Forlaget Facet for at give mig den store glæde og ære af at anmelde Sjælevandrer 1 - Diali! Det har været mig den største fornøjelse at læse den!