Anmeldelse: Sjælevandrer 2 - Ourea [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Forfatter: Charlotte Fischer

• Sideantal: 382

• Udgivet af: Forlaget Facet

• Udgivelsesdato: 23. marts 2018

• Ekstra info: Der kommer flere bind i serien.

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra forfatteren selv samt forlaget forlaget-facet.dk.

Dahlia og Cawis søn, Colin, fanges i elektriske storme på en bjergekspedition. Det får fatale konsekvenser. Dahlia kan ikke tilgive Cawi for det, som sker med Colin i bjergene og hun træffer et svært valg.

Cawi hjemsøges af drømmesyn fra Sjælevandrernes verden og han får sværere ved at skelne drøm fra virkelighed. Cawi er overbevist om at han kan redde sin familie ved at træde ind i Diali. Men Cawi er ikke forberedt på det han møder i Diali ...

Sjælevandrer 2 - Ourea var alt, jeg håbede på, og mere til! Jeg kunne absolut ikke være mere tilfreds med denne bog. Den har den perfekte blanding af suspense, kærlighed og hjerteskærende drama, og den hævede serien op på et endnu højere niveau. Sjælevandrer-bøgerne er helt og aldeles en serie, man er nødt til at læse, og som er værd at holde øje med! Som de fremgår ganske tydeligt af min anmeldelse af den første bog i serien, Sjælevandrer 1 - Diali, er jeg kæmpe fan af denne bogserie. Dette er kun blevet endnu mere gældende, efter jeg har læst Ourea.

Diali fik en del hug for, at fantasyelementet i form af sjælevandrernes verden ikke blev udfoldet tilstrækkeligt nok og manglede. Til det har jeg kun én ting at sige - Læs videre!! Ourea rummer langt mere af denne forunderlige og hensides verden, der både er mystisk og magisk. Man får et helt klart og tydeligt billede af, hvordan Cawis evner og viden om sjælevandrere og deres verden udvikler sig gradvist, og dette element er jeg ganske fascineret af. For mig at se er det en styrke for bogen og historien, at denne udvikling sker langsomt, ligesom den rent faktisk gør for karakteren, i stedet for at blive forhastet ved allerede at være temmelig tilstedeværende i den første bog. Derfor mener jeg personligt ikke, at fantasyelementet manglede i Diali, særligt når man ser langt mere til denne del af historien i Ourea.

Når vi taler om udvikling, er det også nærliggende at tage fat på karakterenes udvikling. Der er sket meget siden første kapitel af Dahlia og Cawis historie, og dette introducerer os for en lang række nye og spændende karakterer. Nogle af disse spiller en central rolle og bliver del af vigtige dele af historien, mens andre er knap så meget med. Især Dahlia og Cawis børn kommer på banen i denne bog, og særligt den ældste, Colin, bliver central. Jeg er vild med måden, hvorpå Charlotte Fischer til dels giver talerøret videre til børnene, da Colin får lov til at fortælle en stor portion af historien i Ourea. Han er unægteligt en interessant karakter, som både har dybe, kompleksitet og til forskel for sin far er yderst følsom. Det er fantastisk at få lov til at lære både Colin, hans venner og søskende at kende. Dog er det mest Colin og hans bror, Chris, der er med i dette kapitel af universet, og jeg er derfor spændt på at se, om man kommer endnu mere under huden deres øvrige søskende længere henne i serien. Jeg vil dog ikke mene, at det er et problem, at det næsten kun er de to af børnene, der er fokus på. Dette giver nemlig plads til at komme i dybden med dem, især Colin, hvilket jeg synes fungerer fantastisk. Tilmed er det også yderst interessant at se Dahlia og Cawi i et andet lys - nemlig som forældre - hvor de har voksne børn. Det er nogle andre problemstillinger, der kommer for dagen, og det er en fornøjelse at se dem vokse med opgaven.

Jeg er også fuldstændig vild med måden, hvorpå vi kommer længere og nærmere ind i sjælevandrerverdenen sammen med Cawi og derigennem også tættere på sandheden om, hvad der foregår. Særligt aspektet med hvorvidt Cawi taler sandt i forhold til eksistensen af sjælevandrerverdenen, eller om han i virkeligheden er psykisk syg, finder jeg ganske interessant. Jeg synes selv, at der er gode argumenter for begge dele, specielt når man kommer dybere ind i universet, og det er faktisk en udfordring at finde ud af, hvad man tror er rigtigt. Indtil videre har jeg ikke selv kunnet finde et svar for mit eget vedkommende. Måske kan du?

Alt i alt må jeg endnu engang konstatere, at Charlotte Fischer har skabt et sandt mesterværk og har et fuldstændig fantastisk talent indenfor skrivning, historie- og karakteropbygning såvel som karakterudvikling. Det har mildes talt været mig en vidunderlig fornøjelse at læse de, indtil videre, 2 bøger i Sjælevandrer-serien.

Efter at have læst Ourea færdig sidder jeg tilbage med et knust hjerte, der allerede savner hele det univers, jeg nu må vente på at kunne dukke ned i endnu engang.

Nogle vil mene, at dette er en frygtelig følelse, men jeg må sige, at jeg faktisk er ret så vild med den. Det er nemlig utroligt sjældent, at jeg får fornøjelsen af at mærke denne følelse, og jeg ser det derfor som en gave. Tak, Charlotte Fischer, af hele mit hjerte. Tak fordi du gav mig denne oplevelse, og tak fordi jeg får lov til at opleve det igen og igen for hver af dine bøger, jeg læser. Jeg er dig evigt taknemmelig for at give mig så stor lyst til at blive opslugt af et univers, at jeg er nødsaget til at decideret tvinge mig selv til at sætte tempoet ned, så jeg kan forlænge oplevelsen. Det er netop denne følelse, der fascinerede mig, dengang jeg startede med at læse som helt lille. Og det er den følelse, der fik mig til fortsat at læse, og tilmed fik mig til at blive forfatter.

Begge dine bøger er øjeblikkeligt blevet to af mine yndlingsbøger, og jeg glæder mig som et lille barn til at læse videre, når resten af bøgerne kommer!

En så medrivende præstation, der rammer lige i hjertet, skal naturligvis hyldes til skyerne med et fuldt antal af stjerner - 5 ud af 5 - Stort tillykke, Charlotte!

Tusind tak til Charlotte Fischer og Forlaget Facet for at give mig æren af at læse og anmelde denne bog! Det var min største fornøjelse!

(Psst! Du kan også læse min anmeldelse af Sjælevandrer 1 - Diali og høre endnu mere om, hvad jeg synes om serien. Du kan blandt andet høre mere om, hvilke ting jeg godt kan lide ved hovedkaraktererne Dahlia og Cawi.)