Anmeldelse: "Et dybdegående problembarn"

• Andre værker af samme forfatter: Nikolaj - Bumser, bøsser & beskidte sokker (2016) og Stop dig selv, Tobias! (2016)

• Ekstra info: Mark Liebst er også boganmelder og anmelder diverse bøger med mandlige hovedroller på sin Instagram-profil @drengetiltjeneste. Hans private profil hedder @markliebst_.

"Et dybdegående problembarn" er en mørk og dyster digtsamling med digte, der omhandler homoseksualitet, had (Til andre, sig selv og livet) og den mørke del der kan herske i et ungt menneskes sind.

"Meget mere end en digtsamling! Dette er kunst!" (5 stjerner ud af 5)

- Lunaskaffekrog.blogspot.dk (Denne hjemmeside findes desværre ikke længere)

"En samling smertefuldt smukke digte, der satte spor i mig." (5 stjerner ud af 5)

Denne digtsamling er ganske rørende. Den får dig til at mærke og føle den smerte, skam, frustration og frygt, der ligger bag hvert eneste ord. Endvidere sætter den tankerne igang hos læseren og får vedkommende til at tænke over livet i sin generelle forstand, såvel som i forhold til de problemstillinger og tabuer, der berøres i netop denne digtsamling. Det er uden tvivl en gave og en styrke, når en tekst af hvilken som helst art besidder disse egenskaber, og det kan man roligt sige, at "Et dybdegående problembarn" gør.

Det er tydeligt at mærke, hvor dybt og ærligt hvert eneste digt er. Man mærker øjeblikkeligt forfatterens egen smerte, vrede og angst blive sluppet løs, uden filter og i stedet ganske ærligt. Personligt er jeg ret vild med at digtene er så rå og barske, som de er, selvom nogle måske vil mene, at de er for barske. Det giver en troværdighed og ærlighed, der ikke kan opnås på samme måde, hvis man skal skrive det på en "pæn" måde. Eftersom det netop handler om emner, der er svære og ofte uacceptable at tale om i dagligdagen og det offentlige rum, giver den blotlagte sandhed en enestående mulighed for endelig at tage fat i tabuerne og tale om dem.

Noget andet, jeg også er vild med, er, hvor vanvittigt bredt og varieret digtene kan forstås og fortolkes. Selvom man kraftigt kan mærke, hvilket retning de peger i for Mark Liebst selv, er det ligeså tydeligt, at digtene samtidig rummer en langt bredere betydning end den umiddelbare og direkte fortolkning. Der er utroligt meget, der bliver fortalt mellem linjerne i stedet for direkte, og det åbner døren til en langt større verden inde bagved hvert enkelt digt. Jeg synes, at det er en rigtig flot og velfungerende skrivestil, som Mark Liebst mestrer i denne digtsamling.

Dog er der en ting, jeg savnede, mens jeg læste - variation i temaerne. Selvom samlingen tager fat på et virvar af forskellige aspekter af et mørkt, ungt sind fuld af fortvivlelse, så følte jeg, at flere af digtene mindede en del om hinanden og omhandlede det samme, selvom de ikke var i forlængelse af hinanden. Dette er dog det eneste minus, jeg har ved samlingen. Ellers er jeg ganske begejstret og føler, at man i virkeligheden kun skraber lidt i overfladen, når man læser digtene - resten skal man selv fundere over i sine tanker, og der er ingen endegyldige svar. Sådanne teksttyper elsker jeg personligt, fordi læseren kommer meget mere på banen og på en måde bliver "den anden forfatter", når man ikke får alle svarene givet af forfatteren selv.

Alt i alt må jeg konkludere, at Mark Liebst er en ung og lovende forfatter, der bevæger sig i et felt af litteraturen, som faktisk mangler forkæmpere, grundet at feltet ikke er synderligt dækket i forvejen. Jeg er ærligtalt rigtig spændt på at se, hvor han ender henne fremadrettet i sit forfatterskab, og om han vil blive en af frontfigurerne i sit felt af den danske litteratur. Dette kan kun tiden vise os alle, og indtil da er der ikke andet at sige, end at denne flotte præstation fortjener 4,5 lysende stjerner, der forhåbentlig kan hjælpe med at holde mørket og dets dystre tanker væk fremadrettet.