Anmeldelse: Vildledt [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Titel: Vildledt (VEGA 1)

• Forfatter: Linda G

• Sideantal: 311

• Udgivet af: Forlaget Leatherbound

• Udgivelsesår: 2017

• Andre værker af samme forfatter: Rå Romance-serien, Forrådt og En Chance Til (Som hun debuterede med i 2016).

• Ekstra info: Anden del af VEGA-serien Efterladt udkommer i morgen den 3. juli 2018. Derudover er VEGA-novellen "Afledt" netop udkommet som e-bog i forbindelse med VM i fodbold (OBS:Novellen kan kun købes på forlagets hjemmeside).

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Forlaget Leatherbound.

Da 25-årige Claudia bliver tvunget til at forlade sin fødeby, tager hun i desperation et job hjemme hos tøjvirksomheden VEGAs stenrige ejer Marc Gregersen. Hendes nye hverdag viser sig hurtigt at være helt anderledes end forventet, og hun bliver involveret i et spind af stærke følelser, begær, mørke hemmeligheder, løgne og forræderi.

VEGA er i store økonomiske vanskeligheder, og Marc har hverken tid eller lyst til at få kærligheden helt tæt på. Mystikken, der omgiver Claudia, er dog meget tiltrækkende, og han må kæmpe en kamp med sig selv for ikke at lade hende nedbryde hans hårde facade.

Er deres følelser for hinanden stærke nok til at kunne holde dem sammen? Eller vil deres hemmeligheder være en evig forbandelse, der umuliggør et forhold? Og kan Claudia vænne sig til et liv i rampelyset?

Vildledt var den allerførste erotiske roman, jeg læste, og derfor var jeg ganske spændt på at læse den. Jeg ved ikke, om jeg som sådan havde nogen forventninger, men der var nogle fordomme omkring genren, der blev nedbrudt, da jeg stiftede bekendtskab med Vildledt. Jeg har ofte hørt de udbredte rygter om, at erotisk litteratur ikke har nogen substans eller handling som sådan, men mest af alt bare er en lang række sexscener og ikke andet. Derfor har jeg ikke læst erotik før nu - fordi rygterne ikke lyder spor interessant eller som noget, man bør investere tid i at læse. Så det første, jeg vil sige til jer, der læser denne anmeldelse, er, at det kun er rygter og fordomme - så lyt ikke til det! Der er sikkert nogle erotiske romaner derude i den litterære verden, som hverken har substans eller en fængende handling, men der er heldigvis også masser af erotiske fortællinger, der ikke falder i denne kategori - heriblandt Linda Gs Vildledt. Desuden er jeg helt overbevist om, at der findes bøger og tekster inden for alle genrer, der mangler dybde og ikke har en spændende handling. Så dette kan man ikke kun støde på i erotikken - det kan man alle steder.

Nu, da vi har fået dét på plads, kan vi vende tilbage til Vildledt. Jeg nød at læse denne roman og fandt, som før nævnt, langt mere dybde og handling i den, end jeg havde regnet med. Der er i høj grad mere at komme efter end hede sexscener i denne bog, og det synes jeg klart er et plus. Både som læser og forfatter har jeg altid været typen, der elsker komplicerede dramaer, som gør tilværelsen besværlig for karaktererne. Jeg bliver ganske enkelt ikke ordenligt engageret i historien, hvis der ikke rigtig sker så meget, men det nærmere blot er en lang sindstilstand, karakteren befinder sig i. Så jeg blev positivt overrasket, da jeg opdagede, at erotik-genren kan så meget mere end skabe en intens sindstilstand hos karakterne. Der er masser af drama i Vildledt, som er med til at skabe en interessant handling, der fanger læseren. Dog må jeg også sige, at det ærgrede mig, at mange af kontroverserne blev forløst så hurtigt, som de gjorde. Når hovedpersonerne, Claudia og Marc, skændtes, blev de næsten hver eneste gang gode venner igen inden for samme eller næste kapitel. Selvom hovedkonflikten forblev et spændingselement hele vejen igennem romanen, følte jeg alligevel, at jeg nogle gange manglede lidt mere drama mellem personerne. Derudover var det også rigtig ofte de samme problemer, der kom op igen og igen, hvilket jeg også var ærgerlig over. Det ville have været rart med knap så mange gentagelser og i stedet flere forskellige slags drama. Til gengældt mener jeg også, at det er nogle ganske relevante og realistiske problematikker, der dukker op i karakternes pågældende situation, hvilket jeg gerne vil rose Linda G for. Det er altid en fornøjelse at se en forfatter skabe en fiktiv virkelighed, der lige så nemt kunne have foregået i den rigtige virkelighed.

Noget andet realistisk var Claudia og Marc som karakterer, såvel som de resterende personer i romanen. Deres væremåder og reaktioner på de forskellige situationer, de havner i undervejs, går godt i tråd med den realistiske handling. Dog kunne jeg ikke undgå at studse over, hvor stor lighed, både forholdet mellem Marc og Claudia samt den overordnede handling, har med den erotiske serie, der hedder Fifty Shades of Grey. Det er ikke direkte den samme handling og ens personer, langt fra, men jeg syntes alligevel, jeg kunne se nogle store lighedstegn i forhold til den måde, Claudia og Marc starter deres relation på og i særdeleshed i forhold til Marcs personlighed. Dog vil jeg også sige, at der heldigvis også er nogle store forskelle mellem de to serier, hvilket i høj grad skyldes Claudias personlighed og problemer, der slet ikke kan sammenlignes med Anastasias. Selvom jeg aldrig har læst Fifty Shades, har jeg fået utroligt meget at vide fra bekendtskaber, der har læst dem, så derfor kan jeg godt sammenligne de to serier til en vis grad alligevel, hvorigennem jeg har observeret førnævnte.

Jeg vil også gerne nævne, at de forskelle, jeg fandt imellem dem, helt klart er et stort plus for Vildledt. Grunden til, at jeg ikke har eller vil læse Fifty Shades of Grey, er nemlig, at plottet overhovedet ikke siger mig noget, fordi jeg ikke finder konflikterne interessante nok. Dette gør Vildledts plot til gengæld, da jeg synes, det er spændende at se, hvor Claudias store hemmelighed vil føre både hende selv og Marc hen. Så jeg er helt sikker på, at uanset om man kan lide Fifty Shades eller ej, så vil man kunne lide VEGA-serien. Jeg er i hvert fald selv hurtigt blevet interesseret i denne serie og er spændt på at læse videre, når anden del Efterladt udkommer!

Jeg synes helt klart, at det for mig har været handlingen i Vildledt, der har været det bærende og mest interessante element, hvilket også er ganske gennemtænkt og godt stykket sammen. Skrivestilen er også god, men desværre er der utroligt mange gentagelser af både ord og udtryk, hvilket skrivestilen uundgåeligt lider en smule under. Men som sagt kompenserer plottet for dette, fordi man som læser er nysgerrig og gerne vil vide mere gennem hele bogen. Særligt også fordi der er nogle hemmeligheder, der først bliver afsløret til sidst i romanen, så man er nysgerrig, helt indtil sløret bliver løftet.

Alt i alt vil jeg konkludere, at VEGA-serien er startet godt ud med Vildledt, og endda endt med en kæmpe cliffhanger, der prikker til nysgerrigheden. Det var en både spændende og god bog at læse, efter min mening, og jeg er vildt spændt på at se, hvad der vil komme til at ske fremadrettet i serien. Jeg har nemlig fået at vide fra forlaget, at der sker en stor forandring i Efterladt, specielt i forhold til de konstruktive kritikpunkter, jeg nævnte tidligere i anmeldelsen.

Det var en fornøjelse at læse denne bog, og jeg vil klart anbefale den til andre, der leder efter en bog i erotik-genren at starte med. Jeg var ikke skuffet over at blive introduceret til genren med denne roman, og jeg er sikker på, at du også vil nyde at læse Vildledt.

Tak for læseoplevelsen og på forhånd tillykke med udgivelsen af Efterladt til Linda G!

Du får hermed 3 stjerner med herfra til Vildledt!

Tusind tak til Forlaget Leatherbound for anmeldereksemplaret! Jeg nød at læse denne bog, og jeg kan ikke vente med at læse videre, når Efterladt udkommer!