Anmeldelse: Den Lille Bog om Lykke

• Forfatter: Meik Wiking

• Sideantal: 285

• Udgivet af: Turbine Forlaget

• Udgivelsesår: 2017

• Andre værker af samme forfatter: Den Lille Bog om Hygge (2017)

• Ekstra info: Forfatteren er direktør for Institut for Lykkeforskning i København, og hans første roman Den Lille Bog om Hygge blev en international bestseller, der er tilgængelig i 31 lande.

Det er let at se, hvorfor Danmark ofte bliver kaldt verdens lykkeligste land. Ikke alene findes der en god balance mellem arbejde og privatliv, gratis uddannelse og tog, der kører mere eller mindre til tiden, men vi bruger også flere stearinlys pr. husholdning end noget andet sted i verden.

Ingen ved mere om lykke end Meik Wiking, direktør for Institut for Lykkeforskning i København og forfatter til den internationale bestseller Den Lille Bog om Hygge. Selvom andre nok kan lære noget af os danskere, når det kommer til tilfredshed med livet, mener han dog også, at nøglerne til lykke faktisk ligger begravet rundt omkring i hele verden.

I denne fascinerende bog tager han os med på en skattejagt for at åbne dørene til det gode liv. På baggrund af data, historier og tips fra de allerlykkeligste hjørner og afkroge af planeten viser han, hvordan vi bedst udnytter vores kostbare tid, hvordan vi bør forholde os til vores naboer, og hvordan vi tilfører vores liv mest mulig mening.

Dette er den ultimative guide til, hvordan vi alle kan finde en lille smule mere lykke i vores liv.

Jeg har meget blandede følelser omkring denne bog. Som jeg før har nævnt på min Instagram-profil, er jeg ikke den store læser og fan af faglitteratur. Faktisk er dette en af de få faglitterære bøger, jeg ejer. Jeg hiver kun fat i sådan en bog, hvis den omhandler et emne, jeg finder yderst relevant og spændende, og det er netop derfor, jeg var interesseret i Den Lille Bog om Lykke.

Overordnet set var jeg godt tilfreds med bogen og kan sagtens se, hvor bredt og uendeligt emnet er, såvel som hvordan pointerne i bogen gør sig gældende. Tilmed var jeg glad for at se, hvordan Meik Wiking har sørget for at give et bredt perspektiv på emnet lykke og ikke blot fokuseret på Danmark og Skandinavien. Han har virkelig researchet godt og taget nærmest alle verdensdele med i overvejelserne omkring temaet. Han har også sørget for at komme med velovervejede beviser på sine påstande og pointer - desværre blev dette en alt for stor del af bogens indhold efter min mening. Der var alt for mange statistikker og studier, som for at være ærlig ikke altid var spændende læsning, efter min smag. Naturligvis skal der være beviser for de påstande, der bliver argumenteret for, det er jo klart. Men jeg følte, at der nogle steder var alt for mange beskrivelser af studier, undersøgelser og lignende, i forhold til andet indhold i nogle af bogens kapitler. Dette var ganske ærgerligt, eftersom det er et spændende og relevant emne i nutidens moderne livsstil, og også fordi de andre elementer i bogen egentlig var interessante. Personligt mener jeg selv, at et filosofisk aspekt med filosoffers tanker omkring lykke ville have givet en god variation mellem alle undersøgelserne, samtidig med at det ville være endnu en vinkel og endnu et syn på temaet. På nogle punkter syntes jeg, at det mest var det videnskabelige synspunkt, der kom til udtryk, selvom forfatteren sørgede for at have nogle cases og alle verdenshjørner med. Dette ærgrede mig i høj grad, eftersom jeg hele bogen igennem håbede på at få flere sider af sagen og få et mere filosofisk perspektiv med også.

Jeg savnede også, at jeg som læser blev budt med til bords for at tænke over temaet sammen med forfatteren. Sådan en slags bog er det langt fra, da den informerer læseren og ikke på den måde giver plads til, at man selv kan tænke med undervejs. Det er mere noget, man selv kan vælge at gøre, når man er færdig med at læse bogen.

Alt i alt vil jeg vurdere, at det er en velskrevet og godt dokumenteret bog, der er spækket med brugbare informationer om lykke rundt om i verden på tværs af kulturer og religioner. Den er desuden også rigtig god at læse, hvis man er interesseret i at lære den danske og skandinaviske kultur bedre at kende, da disse er godt beskrevet fra netop en dansker/skandinavers synspunkt. Jeg kan også forestille mig, at den vil være god at have ved hånden, hvis man skriver en opgave eller speciale omkring noget, der har med lykke at gøre - netop på grund af de adskillige studier, der gøres rede for.

Dog er den, som førnævnt, en smule ensporet, når det kommer til synsvinkel. Så hvis du selv ønsker at spekulere eller gerne vil læse om nogle mere filosofiske fremfor faktabaserede teorier og spekulationer vedrørende lykke, vil jeg ikke mene, at dette er den rigtige bog at tage frem. Men jeg er sikker på, at der findes stakkevis af andre bøger, hvoraf du vil kunne finde præcis sådan en slags bog.

Det var en ganske blandet læseoplevelse for mig, der både var positiv og negativ, fordi bogen desværre ikke helt levede op til mine forventninger. Derfor har jeg valgt at give bogen 3 ud af 5 stjerner, da den var god, men samtidig ikke gjorde mig ellevild. Jeg vil dog stadig anbefale bogen, da den giver spandevis af veldokumenteret information samt et godt afsæt til selv at fundere over, hvad lykke betyder og er for lige netop dig.