top of page

Forfatterinterview: Claus Hagstrøm [Reklame for kommende bog]

[Billederne er pressebilleder modtaget af forfatteren]

Claus Hagstrøm er født i 1973 i Horsens, hvor han også er vokset op. Han har studeret kommunikation, informationsvidenskab og kulturformidling på Københavns Universitet og arbejder til daglig som bibliotekar og kulturformidler på Horsens Bibliotek. I 2016 debuterede Claus Hagstrøm som forfatter med romanen "Solstrejf", der er en erotisk scandinoir-krimi. Romanen er første bog i serien om Kristian Wang og hans forsøg på at opklare forbrydelser med seksuelt afvigende motiver.

Nu er Claus Hagstrøm klar med sin allerførste YA-roman "Se Nu Stiger Solen", som bliver udgivet den 1. august hos Forlaget Leatherbound. I den forbindelse har jeg været så heldig at få lov til at interviewe forfatteren om hans kommende udgivelse såvel som hans forfatterskab generelt.

Læs med herunder og lær Claus Hagstrøm bedre at kende samt få et indblik i sommerens nye YA-roman "Se Nu Stiger Solen".

Hvor længe har du skrevet?

"Jamen, principielt har jeg skrevet, siden jeg første gang fik en blyant i hånden og havde lært at stave. Det begyndte i hvert fald, som det nok gør for mange forfattere, med nogle temmelig fantasifulde danskstile. Jeg har desuden skrevet til “skuffen”, som det hedder, i mange år, uden nogensinde at skrive noget færdigt, for så følte jeg mig nemlig ikke forpligtiget til at vise det til nogen. Det var min egen sære hemmelighed…"

Hvornår startede dit forfatterskab helt officielt?

"Mit forfatterskab startede helt officielt med min første udgivelse for tre år siden med den socialrealistiske kriminalroman “Solstrejf”."

Hvad fik dig til at begynde at skrive?

"Jeg har altid været en dagdrømmer, en melankoliker og en tænker. Jeg er desuden selv en dybt passioneret læser, der siden barndommen har læst usundt store mængder af stort set alle typer litteratur. Jeg tror, at hvis man kombinerer et introvert, sensitivt og dagdrømmende væsen med masser af litteratur, så skaber man en forfatter in spe. Det er simpelthen uundgåeligt."

Hvorhenne finder du inspiration til dine tekster?

"Min inspiration til at skrive, finder jeg i den virkelighed, der omgiver os alle. Min hjerne står aldrig stille, og jeg digter konstant på historier om de scenarier, mennesker og miljøer, man som menneske møder i tilværelsen. ALLE har i min optik en interessant historie i sig, jeg vælger bare at digte videre på dem, jeg ser, når jeg oplever noget i hverdagen. Noget der rører mig, noget der gør mig nysgerrig eller noget, som gør mig harm eller magtesløs, er mine primære inspirationskilder. Især vælter ideerne frem, når jeg bevæger mig rundt til fods i min by. Jeg tænker bedst og er mest kreativ, når jeg går. Søren Kierkegaard har sagt, at man for alt i verden ikke må tabe lysten til at gå, og at man kan gå fra enhver sygdom og gå sig til sine bedste tanker. Det kan jeg kun nikke genkendende til."

Er der nogle bestemte forfattere, der særligt inspirerer dig?

"Jeg er fascineret af forfattere, der mestrer den helt særlige evne, det er, at beskrive og digte om virkeligheden. Derfor holder jeg meget af Jonas T Bengtsson, Benn Q Holm, Dan Turell og Jan Guillou. Især Jonas er en mester i at skrive i nutid og spidde hverdagen for et fiktivt menneske, der kommer til at fremstå som et virkeligt menneske. Det er en evne, jeg er meget misundelig på og ikke mindst inspireret af. Men jeg er også stærkt inspireret af de store historiefortællere som f.eks. Bjarne Reuter, der kan fortælle historier i ALLE genrer, og Stephen King der er så sindssygt flittig!"

Hvordan fik du idéen til din nye roman "Se Nu Stiger Solen"?

"Ideen er faktisk gammel, og den har ligget i skuffen sammen med 100 andre gemte, men ikke glemte, idéer i lang tid. Men for tiden, er der i samfundet heftige debatter om blandt andet homoseksualitet, hate-crimes og faktisk også om kristendom, som er et mindre tema i bogen. Derfor kombinerede jeg en gammel idé til en ungdomsroman om en følsom og ensom dreng med aktuelle emner fra samfundsdebatten."

Hvad fik dig til at skrive "Se Nu Stiger Solen"?

"Jeg bliver så ked af det, når verden bliver for resultatorienteret og brutal. Især i den tid vi lever i, hvor de sociale medier både er en gave og en forbandelse. Selvfølgelig er det fantastisk, at internettet og de sociale medier gør verden mindre og forbinder os så intensivt. Men det er også en forbandelse, når de samme medier bruges til at fremmedgøre os, når de sociale medier anvendes til mobning og hadforbrydelser. Og det er en forbandelse, at der er så mange unge i dag, der føler sig ensomme og udstødte, selvom verden angiveligt står åben for dem, blot de griber efter smartphonen i deres lomme. Ensomhed, mobning og udskamning af dem, der har en divergerende seksualitet, er modbydeligt, og det skal vi turde tale om."

Hvad håber du på at kunne opnå med "Se Nu Stiger Solen"?

"Jeg håber på, at bogen kan være med til at give alverdens ensomme, forelskede, triste, introverte, følsomme drenge og piger en stemme, en forståelse for, at de ikke er alene. At det er okay at være anderledes, og at det er okay at være forelsket udenfor normen. Jeg håber også på, at vi kan komme til at tale om de svære emner, der tages op i bogen, uden at skamme os."

Hvilke romaner har du skrevet, udover din nye roman?

"Jeg har skrevet de to dystre kriminalromaner “Solstrejf” og “Måneskin”. “Måneskin” er en bog med et socialrealistisk snit, hvor temaerne er voyeurisme, trafficking, narkotikahandel og organiseret kriminalitet. Hovedvægten i bogen er, ligesom i min første bog “Solstrejf”, lagt på en seksuelt motiveret forbrydelse, fordi det faktisk ofte er tilfældet med forbrydelser i virkeligheden. Begær, hævn og jalousi er statistisk set de mest almindelige grunde til, at nogen begår et drab."

Har du skrevet andre former for litteratur end romaner?

"Jeg skriver en sjælden gang i mellem noveller for min egen fornøjelses skyld, men oftest stjæler romanerne al min tid, da jeg har et fasttømret ønske om at skrive en roman om året. Derudover har jeg faktisk også et borgerligt job som bibliotekar og kulturformidler på Horsens Bibliotek, der skal passes. Desuden skriver jeg faglige artikler om unges digitale dannelse og andre fagrelevante emner."

Du har før skrevet inden for krimi-genren – Hvad fik dig til at give dig i kast med genren young adult?

"Jamen, det har aldrig været min mening at blive en såkaldt genre-forfatter. I min egen ydmyge optik, er jeg bare “forfatter” og kan dermed skrive i alle genrer. Her må jeg igen trække på min inspirationskilde fra tidligere, Bjarne Reuter. Han formår nemlig, om nogen, ikke at ende i en genre-bås. Så “Se nu stiger solen” er ikke skrevet ud fra et ønske om at skrive i YA-genren, den er skrevet ud fra et brændende ønske om at fortælle en god og vigtig historie. Denne gang var historien så om unge, men voksne må også gerne læse med."

Kan vi se frem til flere udgivelser fra dig inden for YA-genren?

"Ja, uden tvivl! For det var sjovt, og udfordrende at skrive, og jeg har ideer med mine hovedpersoner. Der er uafsluttede historier i “Se nu stiger solen”, og de skal fortælles en dag…"

Hvad fascinerer dig ved henholdsvis krimi- og YA-litteratur?

"Jamen, det lyder måske lidt sært, men de to genrer har faktisk noget ret væsentligt tilfælles. De kan begge udspille sig i nutiden i et realistisk miljø, og det er netop de historier, som jeg ynder at fortælle. Så det fascinerende ved begge genrer er deres lighed med vores alle sammens dagligdag og virkelighed. I krimigenren er det desuden rasende interessant at få lov at beskæftige sig med menneskets svære sider, såsom hævn, jalousi, begær, fanatisme, spænding og vrede. Men det sjove er jo, at mange af de svære menneskelige sider går igen i YA-genren."

Kunne du forestille dig at give dig i kast med flere nye genrer i fremtiden?

"Ja! Det kunne jeg sagtens forestille mig, og det gør jeg helt sikkert også. Jeg har idéer til både historiske romaner, fantasy-romaner og spændings-romaner, og da jeg har for vane at skrive én bog om året, så skal jeg nok nå vidt omkring i de kommende år. Men inden da har jeg dog yderligere tre krimier, der skal skrives, og vi skal jo også se, hvordan det ender med nogle af personerne, drengene og pigerne, fra “Se nu stiger Solen”."

Hvad er dine planer for fremtiden?

"Alle mine fremtidsplaner centrerer rundt om bøger, da jeg i bibliotekarjobbet jo i sagens natur også er omringet af litteratur, så det bliver nok noget med bøger… Andres bøger, mine egne bøger, og bøger der endnu ikke er skrevet."

Jeg håber, at dette gav dig det indblik i Claus Hagstrøms forfatterskab samt kommende roman "Se Nu Stiger Solen", som du håbede på at få. Som førnævnt udkommer romanen den 1. august, og du kan få et lille smugkig på den lige her, hvor jeg har fået æren af at vise dig både forsiden og bagsiden af bogen:

Tak fordi du læste med og hold endelig øje med både Forlaget Leatherbound og Claus Hagstrøms Facebook-sider og Instagram-profiler for små updates op til udgivelsen.

Links til deres sider og profiler kan findes lige her (Hvis du klikker på de understregede ord, kommer du direkte derind):

Forlaget Leatherbound - Facebook og Instagram

Claus Hagstrøm - Facebook og Instagram

"Se Nu Stiger Solen" af Claus Hagstrøm

Udkommer 1. august 2018 hos Forlaget Leatherbound

Most recent posts
All posts
bottom of page