top of page

Anmeldelse: Sjælehenteren [Reklame/Anmeldereksemplar]

Billederne er fra min Instagram-profil

@annawchristensen

Information om bogen:

  • Titel: Sjælehenteren (Fortællinger fra Døden 1)

  • Forfatter: K.L. Berger (Katja Berger)

  • Sideantal: 250

  • Udgivet af: DreamLitt

  • Udgivelsesår: 2017

  • Sprog: Dansk

  • Andre værker af samme forfatter: De 7 Synder (2016)

  • Ekstra info: Anden del i Fortællinger fra Døden trilogien udkommer 6. september 2018 hos DreamLitt, og diverse bogbloggere, inklusiv mig selv, har allerede modtaget deres anmeldereksemplarer, så hold øje på de sociale medier, hvor bogen så småt er begyndt at florere. Næste bind i serien hedder Døden Lyver Aldrig og udkommer som sagt den 6. september 2018.

REKLAME

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra forlaget - DreamLitt.

Alle holdninger er mine egne.)

Kort om handlingen

"Du er ikke bare sjælehenter, er du?"

Min nye makker ryster langsomt på hovedet.

"Men hvem er jeg så?"

"Du er høsteren," svarer jeg. "Du er Døden selv."

Da Raven dør, vågner hun op til et møde med selveste Døden. Efterlivets hersker tilbyder hende et evigt job som sjælehenter, men det, der virker som et ufarligt job, viser sig at være omgivet af ældgamle kræfter, der truer med at tage livet af både Raven og alle omkring hende. For at forhindre Dommedag må Raven alliere sig med både Himlen og Helvede i et forsøg på at nedkæmpe fjenden. Men når krigen truer, og mørket indtager verden, hvem er så i virkeligheden sande venner og fjender?

Kan Raven stole på den lyse side, eller går vejen til frelse gennem mørket?

- Bogens bagsidetekst

Min vurdering

Sjælehenteren af K.L. Berger var en stor og skøn forfriskning. Det er en roman, der skildrer et anderledes syn på døden, efterlivet samt himmel og helvede på ganske moderne og original vis. Der er nogle klassiske elementer, som vi kender dem fra blandt andet Bibelen, men de er blevet rystet i en fantasy-pose, der giver dem nye sider og kanter, vi aldrig har set før. Og så er der blevet tilføjet nogle helt nye fortællinger om engle, Døden, Djævlen og Jordens skaber og lignende. Det var skønt at se en forfatter tage fat på sådanne emner og turde give dem et nyt udseende end det, vi er vandt til - og så formåede Katja Berger endda også at gøre det med en snilde og naturlighed, der var både inspirerende og dragende. Super flot og sejt klaret, Katja!

Udover de spændende temaer i bogen, er universet ligeledes spækket med et finurligt set af karakterer, der også var med til at drage mig ind i den fiktive virkelighed, forfatteren har skabt.

Særligt er jeg begejstret for, at der ikke synes at være nogen ‘barnlige’ karakterer med i romanen. Dette er noget, der giver dybde samt giver anledning til at nå ud til et bredere virvar af læsere, fordi den således hæver sit niveau og også kan læses af voksne. Efter min mening falder bogen derfor ikke i ungdomskategorien, jeg synes nærmere, at den ligger imellem ungdoms- og voksenlitteraturen, netop fordi den kan læses og give noget til begge målgrupper. Dette er klart en fordel, og jeg synes, at det passer helt perfekt til seriens indhold og tematikker, da disse klart også kan funderes over, når man har passeret teenageårene. Tilmed er den også velskrevet og indeholder nogle gode dialoger, efter min mening. Der er både sarkasme og humor at finde i dialogerne, og det synes jeg altid er en god detalje til en i forvejen fantastisk fortælling. Faktisk kan man lære karaktererne i bogen en del at kende, blot ud fra deres udtalelser og måde at føre samtaler på, i denne historie. Det giver et ekstra lag i forhold til de allerede skønne og varierede karakterer, der virkelig giver guf til plottet.

Det er med stor glæde, at jeg kan konstatere overfor mig selv såvel som overfor jer, at der ikke var noget som helst i denne roman, jeg ikke brød mig om. Plottet er spændende og veludformet, sproget er fængende og spækket med gode dialoger, der til tider får smilet og grinet frem i én. Og som kirsebærret på toppen af kagen er hver eneste karakter yderst interessant, selv de karakterer der ikke fortælles så meget om, men som egentlig mest bare introduceres ganske kort (Her tænker jeg eksempelvis på Eric).

Jeg er virkelig spændt på at se, hvor karaktererne kommer hen, og hvordan historien udvikler sig i Døden Lyver Aldrig. Dette skyldes i særdeleshed, at forfatteren faktisk har været yderst dygtig til at hemmeligholde en stor del informationer og overraskelser, der kommer til at spille en vigtig rolle fremadrettet. Nogle vil muligvis synes, at dette er træls, fordi de er nysgerrige og savner svar, men jeg må sige, at jeg finder det ganske interessant og ser det som et plus. Jeg elsker, når man som læser får lov til at komme på arbejde i forsøget på at finde ud af, hvad der foregår, præcis ligesom karakterne, fremfor at få serveret det hele på et sølvfad. Du har mig uden tvivl siddende på stolekanten af spænding, Katja Berger, og det er en fornøjelse at få sådanne følelser, mens man læser!

En roman, der indeholder så fængende og original en historie, fortjener naturligvis intet mindre end det fulde sæt af stjerner - 5 ud af 5! Sjælehenteren er uden tvivl en fantasybog, der bør stå på din TBR-liste, og som jeg er sikker på, at du vil elske at læse!

Stort tillykke med den lovende begyndelse på din spændende trilogi, Fortællinger fra Døden, K.L. Berger! Jeg glæder mig til at se, hvilke drejninger og krumspring der venter Raven i de resterende bøger i serien!

Tusind tak til DreamLitt for anmeldereksemplaret. Det var en sand fornøjelse at stifte bekendtskab med et så velskrevet fantasyunivers!

Denne anmeldelse er helt og aldeles baseret på mine personlige meninger og holdninger og er på ingen måde blevet påvirket af hverken forlaget eller forfatteren.

Most recent posts
All posts
bottom of page