top of page

Forfatterinterview: Karen Inge Nielsen [Reklame for kommende bog]

[Billederne er pressebilleder modtaget af forfatteren]

Karen Inge Nielsen er født i 1978 og er vokset op på Vestsjælland, hvor hun også bor i dag. Hun er uddannet bioanalytiker og arbejder til daglig indenfor sit speciale, som er patologi.

I 2017 debuterede Karen Inge Nielsen som fantasyforfatter med de to ungdomsromaner Ravneskrig og Natspindlerens Dødsmærke.

Som det fremgår af de to romantitler, er Karen Inge Nielsen særligt fascineret af det okkulte, og dette gør sig i den grad også gældende i hendes nye serie, der hedder Djævlepassagen.

Djævlepassagen: Del 1 - Sortedammens Hemmeligheder udkommer den 15. september 2018 hos DreamLitt, og i dette interview kan du høre nærmere om både forfatteren og den kommende roman.

Hvornår og hvordan startede dit forfatterskab?

"Det er vel lige omkring 15 år siden, mit forfatterskab startede. Dengang var det med et ønske om en dag at komme til at bidrage til at fastholde børn og unge i læsekulturen – at give noget af den glæde videre, som jeg har haft. Men jeg skrev ikke. Jeg tror ikke, at jeg havde modet og idéerne til det. Et par år efter jeg blev 30, begyndte jeg alligevel at skrive. Jeg fandt ud af, at noveller til diverse damemagasiner faktisk gav ret godt i forhold til tiden, det tog at skrive en novelle. Så når jeg var alene hjemme, og børnene var lagt i seng, skrev jeg. Med tiden tog de stort set alt, jeg skrev, og det var der, jeg tænkte, at nu var tiden måske moden til at gå skridtet videre. I efteråret 2015 gav jeg mig selv den udfordring at prøve at skrive en roman. Alle andre i min omgangskreds var i gang med at løbe et maraton eller lignende, inden de blev 40, og at skrive en roman blev mit maraton. Nu, 15 år efter de første tanker, er min tredje roman ”Djævlepassagen 1” på trapperne."

Hvorhenne og hvornår får du, som regel, idéer til nye fortællinger?

"Idéerne til mine historier opstår som regel, når der er fred og ro. Når hjernen slapper af, stikker de kreative tanker hovedet frem. Mange af idéerne kommer, når jeg er lige ved at falde i søvn. Det kan faktisk forstyrre ens søvn en del, når forskellige karakterer fortæller deres historier. Brusebadet er også et godt sted at få idéer, ligesom skoven er."

Hvad inspirerede dig til at skrive Djævlepassagen?

"For nogle år siden havde Discovery ID en serie kørende meget sent søndag aften (Den var årsag til mange trætte mandagsmorgener). Det handlede om alverdens paranormale fænomener. Den slags fascinerer mig. Det er utroligt, at forskellige folkeslag, på tværs af kontinenter, sprog, religioner med mere, oplever meget af det samme, når det gælder paranormale fænomener. Det er disse programmer, der har fostret idéen til Djævlepassagen. Ghosthunting, eksorcisme, hjemsøgelser krydret med en syttenårigs teenageliv."

Hvilke 5 ord beskriver bedst, hvad vi kan forvente at møde i Djævlepassagen?

"Mørke, hemmeligheder, fortid, overtro og venskab."

Hvad håber du på at kunne opnå med Djævlepassagen?

"Jeg håber på at kunne give læseren en (u)hyggelig læseoplevelse med en blanding af gamle og nye elementer. Små ting, som forhåbentlig vil få læseren til at huske diverse spøgelses-/eksorcisme historier/film og bringe et lille smil frem. Samtidig er det en historie om at blive revet ud af sine vante rammer, om at blive dømt af andre, om at finde ud af hvad man står for, og hvordan forholdet til ens forældre kan være forskelligt."

Hvad er dit forhold til det okkulte? Tror du eksempelvis på ånder og spøgelser?

"De okkulte ting drager mig. Ikke sådan direkte, at jeg selv praktiserer den slags, men jeg finder det interessant, og der er mange ting, der er svære at forklare med helt almindelig begreber. Når folkeslag over hele verden oplever og beretter om den slags, må der på et eller andet plan være noget om det.

I teorien tror jeg ikke på spøgelser, men jeg må samtidig også erkende, at jeg har oplevet ting, jeg ikke kan forklare ud fra et videnskabeligt perspektiv. Faktisk begyndte der at ske uhyggelige ting i mit hjem, mens jeg skrev Djævlepassagen, hvilket fik mig til at tænke en ekstra gang over, om det nu også var klogt at skrive sådan en bog."

Hvilke planer har du for fremtiden?

"Djævlepassagen ender jo med et ”fortsættes”, så jeg tænker, at jeg skal have afrundet historien. Formentlig med endnu flere elementer af spøgelser og dæmoner.

Derudover håber jeg at kunne fortsætte med at skrive for et eksternt firma. Som tingene ser ud lige nu, er jeg ikke færdig med at fortælle historier."

Hvilke andre romangenrer, tænker du, at det kunne være spændende for dig at arbejde med?

"At skrive fantasy har været min måde at bidrage til børn og unges læsestof. Faktisk læser jeg ikke selv fantasy, selvom den rummer så uendeligt mange muligheder for eventyr. Min store kærlighed ligger i krimier. Hardcore krimi. Jo mere brutalt og bestialsk, des bedre. Jeg håber en dag at få samlet mig mod til at prøve kræfter med krimigenren. Det kræver dog, at jeg tør dykke ned i mit mørkeste jeg og finde de modbydelige ting frem, der skal til for at lave en god hardcore krimi."

Hvilket godt råd vil du gerne give videre til spirende forfattere?

"Mit forfatterskab startede med en lyst. Da først fingrene dansede hen over tastaturet, var alt muligt. Det handler om at udfordre sig selv. Fordi, der er noget, man ikke har været super god til engang, behøver det ikke være en sandhed. Vi vokser hele tiden – og allermest når vi vælger det selv. Man kan alt, hvis bare man vil. Selvom det ikke lykkes første gang, skal man ikke give op, for et eller andet har man alligevel fået med sig. Man er rykket et trin længere op ad stigen – og den stige fortsætter. I et forfatterskab bliver man ikke færdigudlært. Man skal huske, at kritik kan være utroligt kærligt ment. Det er den, man vokser af – ikke af rygklapperi."

Som tidligere nævnt udkommer Djævlepassagen: Del 1 - Sortedammens Hemmeligheder hos DreamLitt den 15. september 2018.

Du kan få en forsmag på romanen lige her, hvor jeg har været så heldig at få æren af at vise dig både bogens forside og bagside:

Tak fordi du læste med og hold endelig øjnene åbne for små updates på henholdvis DreamLitt og Karen Inge Nielsens sociale medier, både på Facebook og på Instagram.

"Djævlepassagen: Del 1 - Sortedammens Hemmeligheder"

af Karen Inge Nielsen

Udkommer 15. september 2018 hos forlaget DreamLitt

Most recent posts
All posts
bottom of page