Anmeldelse: #Liv [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Titel: #Liv

• Forfatter: Tine Torp Thorlin

• Sideantal: 362

• Udgivet af: Byens Forlag

• Andre værker af samme forfatter: Come on Miranda (Som hun debuterede med, da hun var 19 år gammel).

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Byens Forlag.

Liv er 24 år, da hendes kæreste går fra hende. Mens hun selv ligger i fosterstilling og drukner i selvmedlidenhed, virker det, som om alle andre har styr på kærlighed, karriere og hvem de er. I et forsøg på at finde sig selv og sit ståsted i tilværelsen skriver Liv en 'lykkeliste'. Men er rejser, shoppeture og one-night stands virkelig koden til lykke?

#Liv er en roman om at være ung i en verden, hvor sociale medier og præstationssamfundet dagligt påvirker ens liv, og hvor jagten på det perfekte truer med at spænde ben for en selv.

#Liv af Tine Torp Thorlin er en interessant roman. Den er yderst moderne, både i sine tematikker og i sin skriftlige udtryksform, og jeg oplevede den som et friskt pust, der gav anledning til at reflektere over det moderne samfund, vi alle lever i. Jeg vil mene, at vi alle, både teenagere som voksne, vil kunne genkende situationer eller personlighedstræk, enten fra os selv eller fra andre, når vi læser denne roman.

En af bogens helt store styrker er måden, hvorpå fiktionen er så virkelighedstro, at man nogle gange kan tage sig selv i at tænke "Gud! Det her er jo fuldstændig ligesom dengang, hvor min veninde oplevede..." eller lignende. Sådan en egenskab gør altid en læseoplevelse bedre, og jeg fandt det også interessant, da jeg læste #Liv.

Tematikkerne er klart også med til at forhøje romanens niveau, da de er ultra relevante i netop disse tider, og derudover har Tine Torp Thorlin formået at ramme spot on i forhold til at indkapsle de situationer og problematikker, der i sandhed hersker i dagens moderne Danmark, der er fuld af sociale medier og præstationspres. Jeg kunne rigtig godt lide måden, hvorpå man fik et indblik i nogle af de konsekvenser det har for det enkelte menneske, at der er så stort et pres udefra. Det var ganske spændende at dykke ned i en mild og indirekte form for kritik af det samfund, man selv lever i, og jeg synes, at Tine Torp Thorlin lykkes rigtig fint med det. Som et ekstra lag til dette er der tilknyttet en ganske naturlig og realistisk udvikling af hovedpersonen Liv, hvilket ligeledes var med til at give en spændende læseoplevelse. Dog savnede jeg, at denne udvikling fik endnu mere plads og blev til en større udvikling, end det gjorde. Jeg kunne godt tænke mig, at der måske havde været mere gang i handlingen nogle steder i form af nogle uforudsigelige overraskelser, og/eller at man fik et større indblik i den hverdag, som Liv ville komme til at få på den anden side af sin udvikling. Jeg tror, at dette kunne have givet mig en endnu bedre læseoplevelse, hvor jeg måske blev revet med i højere grad i forhold til selve handlingen og de oplevelser, Liv får sig undervejs i romanen. Det har nemlig mest været tematikkerne, der har draget mig, fordi de har så meget potentiale og er så dybe emner.

Alt i alt vil jeg konkludere, at denne roman, der for øvrigt også indeholder et ganske fint og moderne sprog, der passer til resten af dens udtryk, er et vellykket og gennemarbejdet værk. Jeg mener helt klart, at der er massevis af mennesker, særligt unge, der vil kunne få meget ud af at læse netop denne roman, fordi den omhandler de problemer og konsekvenser, som unægteligt er kommet sammen med de samfundsændringer, vi har fået indenfor de seneste årtier.

Jeg nød at læse #Liv og særligt den reflektion, romanen fik påbegyndt i mig under læsningen, var ganske kærkommen. Derfor har jeg valgt at give 4 flotte stjerner til denne yderst relevante fortælling. Stort tillykke, Tine Torp Thorlin, og tak for oplevelsen!

Mange tak til Byens Forlag for anmeldereksemplaret - Jeg nød virkelig at læse denne roman!