Anmeldelse: Min Bullet Journal [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Forfattere: Malou Dahl Andersen og Caroline Asferg Madsen

• Sideantal: 223

• Udgivet af: Frydenlund

Ekstra information: Dette er en bullet journal, der er udformet på forhånd, så du kan starte med at bruge den med det samme!

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra forlaget Frydenlund.

Psst... Der er billeder af dele af bogens indhold nederst i anmeldelsen.

I over et år har jeg personligt ledt med lys og lygte efter en bullet journal, der var færdiglavet, når man købte den. Som person er jeg yderst kreativ og elsker at udfolde mig gennem min kreativitet (Hvilket jo ikke overrasker nogen, når man er forfatterspire). Desværre har jeg aldeles ikke tålmodigheden til selv at designe en bullet journal, og derfor gik jeg i gang med at lede efter et alternativ.

Først nu, over et år efter min "efterforskning" begyndte, har jeg langt om længe fundet lige præcis, hvad jeg manglede - nemlig denne fantastiske bullet journal, som Frydenlund har kreeret!

Det, jeg er allermest vild med ved netop denne bullet journal, er, at den er så universel. Mange kender kun fænomenet 'Bullet Journal' som en bog, hvori man holder styr på, hvilke bøger man har læst og gerne vil læse, men denne journal er så meget mere end det. Den kan bruges til lige, hvad du beslutter at bruge den til - der er ingen grænse for, på hvilke måder du anvende den. Der er en enkelt side bagerst i bogen til bøger, man gerne vil læse, men hvis ikke dette har interesse, kan man jo bare lave lidt om på siden og bruge den til noget andet. Tilmed er der blandt andet også tonsvis af forskellige lister, både fastlagte og frie (Man 100 % selv kan udforme), nogle helt blanke sider bagerst og motiver, man kan farvelægge ved hver måned. Derudover fungerer den også som en helt almindelig kalender - men med den kæmpe fordel, at man kan starte med at bruge den når som helst, da kalenderen ikke går efter datoer, men efter ugenumre som man selv indsætter. En ekstra feature i kalenderen er også, at der plads til at lave madplan, en liste med ugens mål samt en to-do liste ved hver uge. Og hver måned er et par sider dedikeret til at evaluere måneden, hvilket jeg også synes er super fint.

Et par punkter, der efter min mening godt kunne være blevet opfyldt for at gøre denne skønne journal endnu bedre, er som følger:

• Plads til opskrifter hver måned f.eks. "Månedens bedste opskrift".

• Nogle tomme og tykkere sider hver måned, hvor man selv kan tegne motiver og/eller male Mandala-tegninger.

• En side hver måned til "Månedens citater", der kan være opmuntrende måneden igennem.

• Endnu flere af de mindfulness features, der er taget med, da de giver et ekstra lag til bogen, efter min mening.

Det sidste punkt vil jeg gerne uddybe.

Som en del af den månedlige evaluering er der afsat et lille afsnit til at mærke efter og tænke over, hvordan ens humør har været i løbet af den pågældende måned i forbindelse med, at man skal udvælge månedens højdepunkt. Dette er to eksempler på nogle rigtig fine små mindfulness øvelser, som forfatterne har valgt at tage med, og det bakker jeg op om. Det er en virkelig god måde, hvorpå bogen bliver til mere end bare en kalender med praktiske lister. I stedet bliver den til et drømmende og håbefuldt univers, hvori man kan lade tankerne komme ud på papir og få ro i sit sind, ligesom man kan få lov til at hygge sig samt slappe af med at tegne, nedskrive sine drømmer, lave hyggelige ønskelister og lignende. Den del, jeg tænker godt kunne få endnu mere plads, er den lidt mere evaluerende og "dybe" form for mindfulness, der dukker op i forbindelse med, at man skal kigge på sine følelser og oplevelser for måneden. Måske burde man faktisk gøre, så dette var en feature, der var i hver uge i stedet, så man løbende kan sætte sig ned og evaluere og mærke efter, hvordan man synes, at det går, og om man føler, at man får det ud af ugerne og dagene, som man gerne vil. Det er noget, som de fleste mennesker i dagens Danmark glemmer at gøre, fordi de har så travlt - både i kalenderen og i sindet - at overskuddet til at finde ud af, hvordan man skal gribe det an og finde tiden ikke altid er der. Hvis man derimod har det som en feature i sin bullet journal bliver det pludselig mere overskueligt, fordi man bliver mindet om det, når man sidder og skriver planerne ned for næste uge, og en lille rubrik til formålet smiler en imødekommende i ansigtet, hver gang man åbner kalenderen. Så skal man ikke selv finde en måde at nedskrive følelserne og tankerne på - man skal blot udfylde listen, der allerede er lavet for én.

Alt i alt er jeg yderst glad og begejstret for Min Bullet Journal, som forfatterne bag har skabt. Den er bred, altomfavnende og handler om mere, end 'blot' at planlægge sin hverdag, hvilket jeg klart mener giver den langt mere dybde end en klassisk kalender. Jeg er så glad for min bullet journal og vil helt bestemt anbefale jer allesammen at give den et skud, hvis I har overvejet at anskaffe jer en bullet journal!

Så skøn en journal scorer intet mindre end 4,5 stjerner hos mig! Den eneste grund til at jeg ikke giver den topkarakter, er fordi jeg savner, at den var endnu længere og indeholdt mere mindfulness, som beskrevet ovenfor.

Hvis du gerne vil se billeder af noget af bogens gode indhold, så scroll ned i bunden af anmeldelsen!

Tusind tak til Frydenlund forlaget for anmeldereksemplaret!

Billeder af dele af bogens indhold