Anmeldelse: Døden Lyver Aldrig [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Ekstra info: Næste bind i serien bliver også sidste bind, da det er en trilogi. Der er endnu ikke blevet offentliggjort en udgivelsesdato for denne.

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra forlaget - DreamLitt.

En gang før har jeg vidst, at jeg skulle dø. Og det skete virkelig.

Jeg døde. Og så alligevel ikke.

På en eller anden sær måde endte jeg i dette efterliv, hvor døden føltes mere levende, end livet selv nogensinde havde gjort det.

Og på den måde levede jeg igen.

Dommedag er på vej, og Raven og Zeph må kæmpe mod både levende og døde for at standse den. En ældgammel profeti sætter dog alting i svingninger, og Raven må drage videre mod Hades. Men hvad gør en sjælehenter, når Underverdenens hersker er besat af jalousi, ingen taler sandt, og fjender bliver til venner?

Raven må endnu en gang lære at navigere i lyset og mørkets skyggesider, når Helvede og Himlen tørner sammen, og intet er, som det ser ud til.

Døden Lyver Aldrig er anden bog i trilogien Fortællinger Fra Døden af K.L. Berger. Hvis du har læst min anmeldelse af dens forgænger, Sjælehenteren, vil du vide, at jeg var yderst imponeret og begejstret for begyndelsen og serien generelt - og det har 2'eren absolut bidraget yderligere til!

I denne roman blev jeg opslugt af det forunderlige univers i endnu højere grad, hvis det da overhovedet er muligt, og efter min mening danner den rammen om en ganske lovende afslutning. Både hovedpersonen, Raven, såvel som læseren, kommer dybere ind i universets hjørner og hemmeligheder - men efterlades dog stadigvæk med tonsvis af nye ubesvarede spørgsmål. I andre henseender kunne dette være en ulempe og forringe fortællingens kvalitet, men her giver det dybde og skaber en anderledes spænding, der ikke ville være til stede, hvis man som læser fik mere information end karaktererne. Derfor er det, efter min mening, et valg fra forfatterens side, der gavner historien og læseoplevelsen ved at give et ekstra lag, der gør læseren ivrig efter at læse videre, hvilket jo helst gerne skulle være tilfældet, når man læser en bog (og specielt en bogserie).

Generelt har jeg faktisk kun ros at give til denne gennemførte roman. Både skrivestilen, plottet og dets opbygning harmonerer helt perfekt, efter min mening, der er slet intet, jeg kan sætte en finger på. Det eneste, der kunne gøre min læseoplevelse endnu bedre, ville være, hvis bogen havde været længere, så jeg ville have fået endnu mere spænding og glæde ud af at læse den, fordi der så ville være mere af den (Har vi det ikke altid sådan, når vi læser et fantastisk værk?).

Karakterne udvikler sig også i en sådan grad, at man som læser bliver yderst interesseret i at få udfyldt de tomme huller, man stadig har, men som man samtidig tydeligt mærker rummer dybe sider af henholdsvis Raven og Zeph som karakterer. Deres relation til hinanden bliver ligeledes udfoldet i langt højere grad i dette bind af serien i forhold til det forrige, hvilket tilføjer et nyt lag til fortællingens øvrige tematikker og elementer. Jeg ser personligt yderst frem til at finde ud af, hvordan deres relation vil udvikle sig frem mod seriens slutning.

Der hersker ingen tvivl om, at denne roman ramte mig lige i mit læserhjerte helt fra starten. Jeg læste den ret hurtigt i forhold til, hvor lidt fritid, jeg havde, til at læse på tidspunktet, og det var en sand fornøjelse at blive så opslugt og indhyllet i en historie så fantastisk og unik som denne. Et så veludført værk kan derfor naturligvis kun få top antal stjerner - 5 ud af 5! Tillykke med succesen og tusind tak for den ubeskrivelige oplevelse, det er at læse dine bøger, K.L. Berger!

Tusind tak til DreamLitt for anmeldereksemplaret! Det var en vidunderlig læseoplevelse, som jeg sent vil glemme!