top of page

Anmeldelse: NET-CORNER [Reklame/Anmeldereksemplar]

Billedet er fra min Instagram-profil

@annawchristensen

Information om bogen:

  • Titel: NET-CORNER

  • Forfatter: Laura Laura

  • Sideantal: 115

  • Udgivet af: Forlaget Mellemgaard

  • Udgivelsesår: 2018

  • Sprog: Dansk

  • Ekstra info: Værket er en digtsamling, og dette er forfatterens debut.

REKLAME

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Forlaget Mellemgaard.

Alle holdninger er mine egne.)

Kort om handlingen

NET-CORNER er et humoristisk portræt, skrevet i form af digte, der sætter fokus på alt det, der både er storslået og frygteligt ved at være en teenagepige.

Digtene bliver fortalt med en dyb selvironi og tillader læseren både at grine med og ad jeget, som taler i teksterne.

Samlingen fremstår næsten som en dagbog, der slår ned på konkrete situationer eller følelser og giver digtene en umiddelbarhed og kær naivitet, som de fleste unge kan sætte sig ind i.

Digtene kredser især om kærlighed og seksualitet, men som jeget bliver ældre, begynder digtene at få en anden tone, og man mærker de mere voksne år snige sig ind på jeget.

En fin fortælling om alt det sprudlende ved at vokse op fordelt på 4 år og 39 digte.

- Digtsamlingens bagsidetekst

Min vurdering

NET-CORNER levede i høj grad op til den fine beskrivelse af værket, der kan findes på omslagets bagside (Og som også kan læses ovenover). Digtene er fulde af liv, på godt og ondt, og har udover sin eftertænksomme kant også et slør af humorisme over sig. Dette skildrer på flot vis to kontraster, der ofte går hånd i hånd, når man tænker tilbage på sine ungdomsår. Selvom digtene udgør et portræt, gør de sig også almengyldige, da de omhandler problematikker, temaer og følelser, som størstedelen, hvis ikke alle, selv stifter bekendtskab med i løbet af udviklingen fra barn til voksen. Dette gør sig også gældende, selvom man ikke har oplevet nøjagtig det samme som det lyriske jeg.

Tilmed er digtene skrevet med en moderne tone og undren, der giver teksterne deres egen stil, og man fornemmer klart en fin rytme og klang i hver enkelt tekst. Derudover er der både en sammenhængende fortælling i form af det lyriske jegs udvikling gennem de i alt 4 år, som de 39 digte skildrer, såvel som en fortælling i digtene hver for sig. Dette er også med til at give digtsamlingen sin egen stil med egne særpræg.

At læse denne digtsamling var en sand fornøjelse, og jeg fløj igennem den, så snart jeg havde vendt første side. I almindelighed læser jeg ikke synderligt meget poesi, men dette værk var anderledes fra klassiske digtsamlinger på en ganske moderne måde, der er oppe i tiden i disse år, hvilket fangede min interesse. Jeg blev ikke skuffet, tværtimod. Derfor vil jeg mene, at dette er en digtsamling, der ikke blot er relevant og tiltalende for dem, der i forvejen holder af poesi - det er den også for os, der kræver lidt ekstra overbevisning.

Alt i alt en dejlig læseoplevelse, der gjorde indtryk og både gav mig et grin og et smil på læben, mens jeg fik et portræt af et interessant lyrisk jeg såvel som et tilbageblik på mine egne teenageår. En flot debut, som jeg ikke kan sætte et fejl eller et mangel på, hvilket naturligvis resulterer i et fuldt sæt stjerner - 5 ud af 5! Tillykke med debuten, Laura Laura!

Grundet at jeg kender forfatteren privat og har gjort det næsten hele mit liv, har jeg valgt at linke til en anden anmeldelse, som er fra Boguniverset, der også har fået et anmeldereksemplar af værket. Linket er her.

Det skal dog dybt understreges, at min relation til forfatteren IKKE har haft nogen form for indflydelse på min anmeldelse og/eller vurdering af værket. Dette gør jeg nemlig en stor vigtighed og indsats ud af at undgå ved alle anmeldereksemplarer, jeg modtager og anmelder, hvilket i høj grad også er tilfældet, når jeg kender forfatteren privat.

Tusind tak til Forlaget Mellemgaard for anmeldereksemplaret! Det var en fornøjelse at læse dette værk!

Denne anmeldelse er helt og aldeles baseret på mine personlige meninger og holdninger og er på ingen måde blevet påvirket af hverken forlaget eller forfatteren.

Most recent posts
All posts
bottom of page