Anmeldelse: Snesøsteren [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Forfatter: Maja Lunde

• Sideantal: 192

• Udgivet af: Forlaget Turbine

• Originalsprog: Norsk

• Ekstra info: Romanen er en julekalender med 24 kapitler, så der er et kapitel til hver dag, mens man tæller op til jul.

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Forlaget Turbine.

Det er snart juleaften, som også er Julians fødselsdag. Det plejer at være den bedste dag på hele året, når juletræet står pyntet, lysene er tændt, der dufter af klementiner og brunkager, og ilden knitrer i kaminen. Men i år er ingenting, som det plejer.

Julian og hans familie bærer på en stor sorg, fordi hans storesøster Juni er død, og Julian tænker, at julen nok helt er aflyst.

En dag møder Julian den sprudlende pige Hedvig. Hun minder ham om, hvor dejlig julen kan være, og han begynder at tro på, at det måske alligevel kan blive jul.

Men der er noget mystisk ved huset, hvor Hedvig bor. Hvem er den sære gamle mand, som hele tiden dukker op? Og hvad er det egentlig, Hedvig skjuler?

Denne julehistorie i 24 afsnit vækker den fortryllende stemning, du kender fra Charles Dickens' Et juleeventyr, H.C. Andersens fortællinger og børne-tv-serier som Snefald.

Snesøsteren er en ganske smuk og samtidig rørende fortælling. Den omhandler nogle tabubelagte emner omkring julen, som hverken er talt højt om i den virkelige verden eller skrevet så meget om i litteraturen. Derfor var jeg ganske enkelt nødt til at læse den, da jeg endelig stødte på en roman, der turde tage fat på, hvordan sorg kan være altoverskyggende i den ellers glade juletid. Jeg var også vild med måden, hvorpå historien fortælles som en julekalender i 24 kapitler, netop fordi fortællingen foregår i december måned. Det giver både en spænding og en refleksion hos læseren, fordi der går tid mellem, at man læser hvert kapitel. Denne mulighed for ekstra refleksion, finder jeg særligt vigtig, grundet at emnet fortjener et større fokus, da det er langt mere til stede i samfundet, end de fleste aner og tænker over.

Jeg er også yderst begejstret over, at bogen er skrevet, sådan at forælder og barn kan læse den sammen og reflektere samt tale om sorg, uden at det bliver for voksent og for voldsomt for barnet. Tilmed kan man som voksen også læse historien selv og få ligeså meget ud af den, fordi der er plads til fortolkning i fortællingen selv. Selvom hovedkarakterne er børn, er deres følelser og oplevelser nogle, der kan tolkes på flere stadier, efter hvor gammel man er, samt hvordan man læser de symboler og indirekte signaler, der er at finde i romanen.

Alt i alt nød jeg virkelig at læse denne fine, men på samme tid alvorlige, julefortælling, der i sandhed skildrer en virkelighed, som mange oplever, men ikke tør tale med andre om. Sådanne historier er super vigtige og givende for vores tilværelse som mennesker, efter min mening. Der var kun én ting, jeg savnede, og det var et større fokus på familiens påvirkning, da det kunne give et ekstra lag til historien, hvis dette fik et lidt større fokus, end det har.

Så flot, original og ægte en julehistorie får 4 ud af 5 stjerner med på vejen fra min hånd! Det var en fornøjelse at læse med, og jeg anbefaler virkelig, at man, både som voksen med eller uden barn, tager et kig på denne bog og overvejer at læse den selv og/eller med sit barn. Jeg er sikker på, at det er en bog, du ikke har lyst til at gå glip af eller vil fortryde at have læst!

Tusind tak til Forlaget Turbine for den skønne læseoplevelse! Den var yderst kærkommen!