top of page

Anmeldelse: Inkarnation [Reklame/Anmeldereksemplar]

Billedet er mit eget og er blevet brugt

på min Instagram-profil @annawchristensen

Information om bogen:

  • Titel: Inkarnation (Mestenes-serien 1).

  • Forfatter: Pernille L. Stenby

  • Sideantal: 429

  • Udgivet af: Ulven og Uglen

  • Udgivelsesår: 2018

  • Sprog: Dansk

  • Ekstra info: Romanen er forfatterens debut.

REKLAME

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Ulven og Uglen.

Alle holdninger er mine egne.)

Kort om handlingen

Jeg er ... levende.

Det er det, der er galt. Det er det, der er sket. Jeg er levende. Jeg bryder mig ikke om følelsen af blodet i mine årer, men jeg kan lide lyden af mit åndedræt. Der er en ro over den lyd. På samme tid gør den mig bange.

Der er kun tågen og Hans stemme, indtil et lys vækker Mestenes til live.

Men kroppen er fremmed, og dens minder vil ikke give slip.

- Bogens bagsidetekst

Min vurdering

Pernille L. Stenby gav mig noget af en overraskelse med sin debutroman Inkarnation. Der skulle ikke læses mange sider, før man tydeligt kunne mærke, at det var en ganske original fortælling, man sad med i hænderne. Jeg har personligt aldrig stødt på en lignende historie før, og det var super forfriskende, da det blot gør det endnu mere spændende at læse en roman. Jeg blev særligt positivt overrasket over, hvor kompleks og forvirrende en sindsstemning, forfatteren formåede at skabe, hvilket uden tvivl ikke har været let at gøre. Man får som læser et ganske virkelighedsnært billede af, hvor forvirret, uvidende og psykologisk ustabil hovedpersonen Mestenes er, og i høj grad fordi læseren er ligeså forvirret over, hvad der foregår, og hvor man er henne. Dette er dog både en fordel og ulempe ved romanen, efter min mening. Det er super flot skrevet og giver et godt indblik i den psykologiske del af universet, men samtidig følte jeg, at der gik for lang tid, før man som læser begyndte at få information nok til at kunne følge ordentligt med og forstå hele det univers, man var kommet ind i. Tilmed manglede jeg mere handling, der ikke foregik inde i hovedet på Mestenes, lignende den type, der var langt mere at finde i slutningen af bogen. Slutningen var langt mere præget af handling og fremdrift i historien, hvor resten af romanen fokuserede mere på det psykologiske hos hovedpersonen. Jeg savnede en lidt mere jævn fordeling af de to, selvom jeg nød at læse den psykologiske del. Jeg er spændt på at se, hvordan fordelingen bliver i det næste bind af serien.

Det er i høj grad originalitet, der definerer Inkarnation, og det er klart også en stor styrke, fortællingen besidder. Pernille L. Stenby har, efter min mening, formået at skabe et fantasyunivers, der er ganske gennemført, hvilket kommer til udtryk gennem hendes snilde for at få læseren på glat is gennem hovedpersonens psykologiske problemer. Dog var der desværre også nogle mangler, jeg savnede, selvom det var en interessant læseoplevelse. Derfor har jeg valgt at give romanen 3,5 stjerner ud af 5 stjerner.

Jeg ser frem til at følge forfatteren fremadrettet i hendes forfatterskab, og se hvilke andre spændende fortællinger, hun vil tilføje til den danske litteratur.

Tusind tak til Ulven og Uglen for anmeldereksemplaret! Det var en ganske ny og anderledes læseoplevelse for mig!

Denne anmeldelse er helt og aldeles baseret på mine personlige meninger og holdninger og er på ingen måde blevet påvirket af hverken forlaget eller forfatteren.

Kort om handlingen

Most recent posts
All posts
bottom of page