top of page

Anmeldelse: Før Vi Forsvinder [Reklame/Anmeldereksemplar]

Billedet er fra min Instagram-profil

@annawchristensen

Information om bogen:

  • Titel: Før Vi Forsvinder

  • Forfattere: Astrid Bakkegaard Lindbjerg, Julie Midtgaard, Anna Line Søgaard, Laura H. P. Da Silva, James Vinter, Saynab Farah Dahir, Signe Buhl Andersen, Lea Holm Jensen, Mette Høppner Jakobsen og Cecilie Birkshøj.

  • Sideantal: 147

  • Udgivet af: Eva Munk og Forlaget Calibat

  • Udgivelsesår: 2019

  • Sprog: Dansk

  • Ekstra info: Værket er en novellesamling bestående af YA-noveller.

REKLAME

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Eva Munk og Forlaget Calibat.

Alle holdninger er mine egne.)

Kort om handlingen

Hvad gør du, når verden ligger for dine fødder, men det samtidig føles, som om du kunne forsvinde hvert øjeblik?

Kan du tillade dig at fare vild, når alle andre mener, at du bør følge en bestemt retning?

Er det perfekte Tinderbillede altafgørende for din selvopfattelse?

Og er mindet om dit første kys lige så stærkt som mindet om dit sidste?

Før Vi Forsvinder er en novellesamling med bidrag fra ti forfattere.

Novellerne handler om at være ung og mærke livet helt tæt på - på godt og ondt.

- Bogens bagsidetekst

Min vurdering

Før Vi Forsvinder er en ganske moderne og dybsindig novellesamling. Hver og én af YA-novellerne omhandler tematikker, som unge mennesker konfronteres med, i udviklingen mod hver deres individuelle voksen-identitet. Jeg var positivt overrasket over det stilistiske udtryk og niveau samt dybden i novellernes handling, da der er tale om ganske unge forfattere, nogle måske endda debutanter. Skrivestilen og reflektionen bag såvel ordvalg som selve handlingen, gav klart indtryk af, at forfatterne, allerede på nuværende tidspunkt i deres karrierer, er udmærket klar over, hvad de hver især kan og gerne vil udtrykke. Det var en fornøjelse at få lov til at mærke. Dog ærgrede jeg mig en smule over, at de temaer/emner, som blev taget op i de, i alt, ti noveller, for flere af teksternes vedkommende var temmelig ens. Fortællingen og skrivestilen var naturligvis ikke den samme, men alligevel var der stor lighed mellem dem, hvilket jeg som læser fandt ærgerligt, da jeg personligt selv ville have elsket større diversitet og en bredere vifte af temaer, end jeg fik her. Dette var også, hvad jeg egentlig havde håbet og forventet, da jeg læste om bogen, inden jeg gik igang med den, og derfor blev jeg lidt skuffet over, at det ikke var tilfældet. Jeg vil dog påpege, at ovenstående ikke betyder, at novellerne ikke var velskrevne og værdige til at være med i samlingen, for dét var de helt bestemt. Alt i alt et rigtig fint bud på en YA-novellesamling om unge, skrevet af unge og til unge. Det var tydeligt, at der lægger adskillige overvejelser bag hver eneste novelle, og som helhed giver de et større perspektiv på dét at være unge - også selvom det bliver en smule ensporet på visse punkter. Jeg har derfor valgt at give novellesamlingen 3 lysende stjerner med på dens vej. Jeg håber på og glæder mig til at følge disse dygtige forfattere i fremtiden, når deres fortællinger, forhåbentlig, fortsætter med at folde sig ud.

Tusind tak til Eva Munk og Forlaget Calibat for anmeldereksemplaret! Det var en dejlig læseoplevelse at få!

Denne anmeldelse er helt og aldeles baseret på mine personlige meninger og holdninger og er på ingen måde blevet påvirket af hverken forlaget eller forfatterne.

Most recent posts
All posts
bottom of page