Anmeldelse: Sjælevandrer 3 - Crescenda [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Titel: Crescenda (Sjælevandrer 3)

• Forfatter: Charlotte Fischer

• Sideantal: 384

• Udgivet af: Forlaget Facet

• Udgivelsesår: 2019

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra Forlaget Facet.

Cawi ligger i koma. I drømmesyn gennemlever han de sidste år af sit liv som sjælevandrer. Han vender hjem til sjælevandrerfolket i de eventyrlige Tågebjerge. Cawi er en mægtig hærfører for De Gyldne Vagthunde, der kæmper mod kaosvæsner. Men Cawi har en forbandet sjæl, og da han møder storfyrstinden, sættes freden for alvor på spil.

Cawi og Dahlias yngste datter, Hollie, tager med sin kæreste på en romantisk rejse. Ferien tager en uventet drejning og bliver en rædselsvækkende kamp for overlevelse. Da Hollie pludselig befinder sig i Diali, møder hun en velkendt sjælevandrer.

Dahlia er sunket dybt i sorg over Cawi. Hun tvinges til at lægge al svaghed bag sig, da Hollie forsvinder sporløst. Dahlia må finde sin styrke i jagten på Hollie. Da alt er mørkest, møder Dahlia en mystisk fremmed. Han afslører dystre hemmeligheder fra Cawis fortid.

Jeg var yderst spændt og havde store forventninger, da jeg fik Sjælevandrer 3 - Crescenda i hånden. Både første og anden bog i serien fik øjeblikkeligt en plads i mit læserhjerte, og derfor glædede jeg mig i allerhøjeste grad til at vende tilbage til det originale univers, som jeg holder så meget af. Mine forventninger blev i høj grad mødt, og jeg fik endda langt mere, end hvad jeg havde turdet håbe på.

Jeg var særligt begejstret over, hvor stor en del af bogen, der foregik i sjælevandrernes verden, hvilket jeg har set frem til at høre mere om. Denne verden fik nemlig ikke så stor grad af taletid i de tidligere bind. Det var ganske tydeligt, at elementerne og intrigerne i sjælevandrernes verden var gennemtænkte og detaljerede, hvilket var en fornøjelse at se. Jeg var vild med de levende beskrivelser af de smukke landskaber, der omgiver fantasyverdenen - det var næsten lige før, at man, som læser, kunne mærke det på egen krop. Kigget ind i sjælevandrer-universet gav ligeledes også et afbræk fra handlingen i menneskenes verden, så man skiftede mellem de to verdener, ved at være en/et sideløbende handling/plot. Dette fungerede super godt, efter min mening, og det står klart, at Fischer mestrer denne skriveteknik til fulde, efter at hun har anvendt den i alle bøger i serien på en overbevisende måde, hver gang.

Generelt kan man tydeligt mærke, at Charlotte Fischer har udviklet sig som forfatter, siden hun skrev sin debutroman, der er første bind i netop denne serie. Dette er en fornøjelse at se, og hendes tekniske formåen i forhold til at anvende elementer som dialog, parallelle handlingsforløb, flashbacks og lignende kan der ikke stilles spørgsmålstegn ved.

Selvom jeg virkelig nød at læse bogen, var der også nogle få elementer, der, efter min mening, med fordel kunne have været anderledes. I dette bind blev datteren, Hollie, introduceret som fortæller og ledende karakter. Dette fungerede også godt, da hendes omgivelser og oplevelser skabte stor suspense og fik læseren til at sidde på spidsen af stolen. Desværre ramte Hollie i sig selv, som karakter, mig overhovedet ikke. Jeg følte sympati og lignende, men hun ramte mig ikke på den måde, hvor karakteren virkelig sætter sig fast hos én og får en plads et sted i hjertet. Efter min mening er dette en yderst vigtig egenskab hos hovedkarakteren, som Hollie jo er i dette bind, og derfor ærgrede det mig, at jeg ikke fik hende under huden. Dog skal det nævnes, at portrætteringen af, hvor naiv, hun er, kommer rigtig fint frem i fortællingen. I virkeligheden har det måske netop været fokusset på hendes naivitet, der har været med til at gøre hende til en lidt mere flad karakter, end hvad man normalt ser og forventer hos en ledende rolle i et plot. Jeg tror, at jeg ville have følt hende mere og haft større interesse i at følge med i karakterens personlige udvikling, hvis hun havde været en mere rund karakter, hvor man fik større indblik i flere sider end hendes naivitet og romantiske forestillinger. Heldigvis formåede resten af karaktergalleriet at opveje for dette mangel.

En anden ting, jeg studsede/undrede mig over undervejs, var, hvor længe der gik, både sideantal-mæssigt, i bogens fysiske form, og handlingsmæssigt, før Dahlia begynder at være bekymret for sin datter samt lede efter hende. Det virkede ikke helt troværdigt for mig, da jeg umiddelbart tænker, at hun, som mor, ville have holdt mere øje og været mere kontaktsøgende, grundet hendes følelser og lignende angående Hollies færden. Hvis dette havde været tilfældet, ville det have virket mere troværdigt, for mit vedkommende, og derfor savnede jeg det undervejs.

Alt i alt var det super spændende at være tilbage i Sjælevandrer-seriens forunderlige univers! Selvom der, denne gang, var nogle enkelte punkter, der, med fordel, kunne have været en lille smule anderledes, var det i sin helhed en super interessant efterfølger til bind 1 og 2!

Derfor får Crescenda 5 ud af 5 stjerner, da skrivestilen var mestret til fulde, samt handlingen og karaktererne, endnu engang, var på et flot og højt niveau!

Jeg glæder mig helt afsindigt til at læse videre i denne førsteklasses fantasyserie!

Tusind tak til Forlaget Facet for fortsat at lade mig være anmelder på denne fantastiske serie! Det er klart en af de bedste serier, jeg har læst!