top of page

Forfatterinterview: Aura Isolde [Reklame for kommende bog]

[Billederne er pressebilleder modtaget af forfatteren]

Aura Isolde er født i 1983, bor i Randers og er opvokset i Østjylland. Hun er uddannet pædagog, men har senere skiftet butik-detail branchen.

I 2014 debuterede Aura Isolde hos forlaget COSMOS med thriller/spændingsserien bestående af Sarahs skytsengel, En ny mission, Freylands hemmelighed og Krigens smerte.

Nu er hun snart aktuel med en helt ny serie, endda i fantasygenren, duologien Dødefolket.

Forfatteren fortæller desuden følgende: "Jeg kan godt lide, når der er fart over handlingen i mine bøger, men kan også godt lide at gå meget ind i mine karakterer og beskrive deres følelser og tanker. Så det er historien om dødefolket lidt en blanding af."

Duologien Dødefolket udkommer hos forlaget Ulven og Uglen.

Første bind hedder Gråzonen og udkommer den 14. februar 2020, på Valentinsdag. I dette interview kan du komme tættere på forfatteren såvel som høre nærmere om den kommende udgivelse.

Hvordan startede dit forfatterskab, og hvornår udgav du dit første værk?

”Min interesse for at skrive bøger startede allerede, da jeg lærte at skrive. Jeg startede med små historier og tegneserier, men det var først som teenager, jeg skrev min første roman. Jeg sendte første gang til forlag i 2006. Jeg var dog langt fra klar til at blive udgivet dér, og jeg lagde det lidt på hylden, da jeg startede uddannelse og fik mit første barn. Det år, hvor jeg blev 30 år, besluttede jeg dog, at nu måtte jeg tage det seriøst og give det en chance til, og så begyndte jeg på min første bog, som jeg endte med at få udgivet et år senere (I 2014). Jeg har dog altid været glad for fantasygenren, selvom jeg debuterede med en spændingsroman, og havde den her historie i mig, som jeg bare måtte ud med.”

Hvad gjorde, at det var netop spændingsgenren, du gav dig i kast med, da du startede dit forfatterskab?

”Jeg havde set en film, der gav mig stor inspiration til historien, og så havde jeg et ønske om at skrive om karakterer, der var langt fra mig selv som person. Det var en stor udfordring for mig, men jeg endte med at forelske mig i hele processen.

I starten var det ikke meningen, den skulle rumme de emner, den gjorde, men da jeg begyndte at research, kunne jeg godt se, at det var meget tabubelagte emner, der havde brug for at komme mere frem i lyset. Så for mig var det nok mere en tilfældighed, at det blev lige nøjagtig spændingsgenren, da jeg indtil da mest havde skrevet kærligheds/dramabøger.”

Nu er du så snart aktuel med Gråzonen, som er en fantasyroman. Hvordan er det at skifte genre?

”Det har været en stor fornøjelse at skifte genre, især fordi det her er halvt virkelighed og halvt fantasi, og det giver en større frihed og større udfoldelse af ens kreativitet.”

Kunne du forestille dig at skrive bøger indenfor endnu flere forskellige genrer i fremtiden?

”Jeg har en børnebog på vej og en næsten færdigskrevet YA-bog. Ellers så vil det nok mest være indenfor fantasy, click litt eller spændingsgenren. Jeg har så mange ideer, men vil nu meget gerne skrive inden for de samme genrer, så mine værker ikke bliver for spredte genremæssigt.”

Hvad inspirerede dig til at skrive din kommende roman?

”Da jeg først havde besluttet mig for at give mig i kast med fantasygenren, og lagde hovedet i blød, kom den her druknescene, der er i starten af bogen, til mig. Jeg så den her unge fyr, for mig, som forsøgte at redde min hovedkarakter og hendes ven, og det blev ligesom startskuddet til hele romanen. Den er blevet skrevet om rigtig mange gange siden, men det er absolut den bedste version af den bedste historie, der er kommet ud af det.”

Hvilke 5 ord beskriver bedst Gråzonen?

”De fem ord, der bedst beskriver Gråzonen, må være: Kærlighed, venskab, oprør, død og sorg. Selvom det lyder som meget dystre ord, så er den dog langt fra dyster hele tiden. Det er en paranormal romance, så der er også skruet en masse op for kærlighed og følelser.”

Hvad vil du gerne opnå eller sende et budskab omkring med romanen?

”Jeg tror selv på, at der er mere mellem himmel og jord. Og tænk nu, hvis der er nogen, der styrer vores død (Uanset hvilken død vi står overfor), nogen man ikke kan se. Hvad nu hvis de stemmer, nogle folk hører i hovedet, egentlig er de her dødens folk, der hvisker os i ørerne? Jeg synes, det er meget tankevækkende. Det er også de samme folk, der vækker ondskab i visse mennesker, efter min overbevisning.”

Hvad håber du, at læserne vil lægge mest mærke til eller få med sig, når de har læst Gråzonen?

”Først og fremmest er det selvfølgelig Nick og Beckys kærlighed og historie, men det er selvfølgelig også de nye spørgsmål, med hensyn til døden, som jeg har lagt op til. Jeg forsøger at lægge op til at tænke over det etiske i det også, og man kan vel sige, at det er derfor, nogle ender med at gøre oprør imod dødefolket. Jeg har forsøgt at skabe nogle dilemmaer og væsner, der ikke er set før, og jeg håber, at læserne vil tage dem til sig.”

Hvilket råd vil du gerne give videre til spirende forfattere?

”Et rigtig godt råd, som jeg selv benytter mig af, er: At skrive idéerne, man får til at begynde med, ned og så snakke det hele igennem med en ven. Det er lige meget, om det er én, der også skriver, bare det er én, der kan stille spørgsmål til ens idéer. For det er når, man sidder i den proces, at de bedste idéer dukker op. Det er ligesom om dét, at snakke det igennem med én, lukker op for idéer, man ellers ikke ville have fået. Det er vigtigt, man får én til at læse historien igennem, når den er færdig (Også kaldet en betalæser), og at der bliver set på, om der er plothuller, stavefejl, ting der virker for urealistisk osv.

Desuden er det også vigtigt, at man ikke giver op, selvom man får mange afslag, og at man tager den kritik til sig, som forlaget evt. kommer med, selvom det er en meget hård proces.

Og ja, at få læst en masse er også et godt råd. Man lagrer ubevidst nye ord i hukommelsen, når man læser, og det kan komme én til gavn i skriveprocessen. Og så er det også meget lærerigt at se, hvordan andre formulerer sig.”

Som tidligere nævnt udkommer første del af Dødefolket - Gråzonen - på Valentinsdag d. 14. februar 2020 hos forlaget Ulven og Uglen.

Tak fordi du læste med og hold endelig øje med små updates på henholdsvis Ulven og Uglen og Aura Isoldes sociale medier, både på Facebook og Instagram.

Herunder kan du få en forsmag på romanen, da jeg har været så heldig at få æren af at vise dig bogens forside såvel som dens bagsidetekst:

Resume af Dødefolket - Gråzonen:

Gud skabte Dødefolket, fordi han var rasende på menneskene. Dødefolket skulle sørge for, at det enkelte menneske døde, som det var Guds plan.

Da det blev klart for Gud, at Dødefolket misbrugte deres evner til koldblodigt at høste så mange sjæle som muligt, skabte han Oprørerne. De skulle sørge for, at Dødefolket kun høstede de sjæle, som var tiltænkt dem.

Rebecka ønsker intet andet end et normalt liv på Mors, hvor hun bor sammen med sin faster, men da dødemanden Diego udser hendes sjæl som dødefolkets eje, må hun kæmpe for sit liv.

Hun får hjælp af oprøreren Nick, der har viet sit liv til at beskytte Rebecka, men hvorfor? Og hvem af dem skal hun tro på, når de begge hævder at følge Guds plan?

Gråzonen er første bog i Dødefolket-duologien. En serie, der handler om kærlighed, sygdom og tab.

Most recent posts
All posts
bottom of page