Anmeldelse: Syv Sind [Reklame/Anmeldereksemplar]

• Titel: Syv Sind

• Forfatter: Lotte Kaa Andersen

• Sideantal: 302

• Udgivet af: Forlaget Rosinante & Co.

• Ekstra info: Syv Sind er tredje og sidste bind i Lotte Kaa Andersens satiriske trilogi om livet i årene omkring finanskrisen og frem til i dag. Første bind og andet bind i serien hedder henholdvis Hambros Allé 7-9-13 (2015) og 100 Dage (2016).

(Bogen er et anmeldereksemplar, jeg har modtaget fra forlaget Rosinante & Co.

"I en grå Audi stationcar på vej mod Kastrup Lufthavn, går det op for Cille, at hun er et frit menneske. Hun ved selv, hvad der er det rigtige, hun definerer selv, hvad hun vil være med til.

Og hun vil ikke sidde her og lade som ingenting."

Cille lever en priviligeret tilværelse med mand og børn, men efter et skænderi med Ask gør hun noget radikalt, for visse ord kan ikke tages tilbage. Kaare nyder livet på sin bakketop i Klampenborg, men en nabostrid forpester den gode stemning, og hvordan får han en mand ud af sønnen Lukas? Line og Peter er flyttet til Dubai, men kroppen, tankerne, hele eksistensen smelter i ørkenvarmen, noget er ikke helt, som det skal være.

Syv sind handler om tvivl, opgør og forbudte tanker. Om syv menneskers stræben efter at lykkes på deres egne og på andres præmisser.

Syv Sind var en ganske interessant roman at læse. Den følger rigtig fint efter de to tidligere bind i trilogien, samtidig med at karaktererne og handlingen har flyttet sig fra andet til tredje bind. Hvis man har læst alle tre bind, vil man vide, at dette er tilfældet mellem alle tre bøger - Mellem hver bog har karaktererne flyttet sig et stykke, siden slutningen på den tidligere bog. Denne finurlighed synes jeg, personligt, selv godt om, da det giver en bedre fornemmelse/illustration af, at tiden går, og at livet aldrig står stille - heller ikke for fiktive karakterer. Derudover gav romanen en stor portion stof til eftertanke til læseren gennem personernes dilemmaer, undren og oplevelser. Måske endda i endnu højere grad, end det var tilfældet i de andre bind i serien. Dette skabte stor interesse for mig, og er klart trilogiens styrke, efter min mening. Som læser er jeg ganske fascineret af fortællinger, der får læseren selv til at tænke med og undre sig sammen med karakterne, i en eller anden grad. Derfor var jeg godt tilfreds med denne detalje, der i særdeleshed udfoldede sig gennem Cilles udvikling og oplevelser i romanen.

Generelt fandt jeg bogen velformuleret, dog blev jeg noget forstyrret af, at der var adskillige sætninger, som med fordel kan deles i separate sætninger, da de kun er delt med et komma og bliver til lange opremsninger. Faktisk vil jeg gå så vidt og argumentere for, at man burde skille dem ad, eller skære drastisk ned på antallet af dem, fordi læsningens naturlige tempo og flow ødelægges og forstyrres utroligt meget, efter min mening. Dette var også et problem, jeg oplevede, i bind et og to. Derfor kan man sige, at den gode ting er kontinuerligheden bøgerne imellem, dog er det klart et forstyrrende element for mig. Særligt hvis man vælger at læse bogen højt, kommer dette til udtryk, erfarede jeg.

Alt i alt en spændende roman, der klart vil appellere til læsere af voksenlitteratur med et satirisk, ironisk, men samtidig seriøst udtryk. Både dette bind i sig selv, såvel som trilogien i sin helhed, indeholder situationer, følelser og tanker, som læseren vil kunne tænke med over, hvilket klart er det, der gør Syv Sind, og de tidligere bind, til spændende læsning. Jeg oplever historien som forskellige eksempler på liv, og disse præsenteres på ganske realistisk vis. Syv Sind får 3 ud af 5 stjerner med på vejen herfra, såvel som en anbefaling til dem, der er interesserede i realistisk voksenlitteratur, der inviterer til reflektion. Dette må det siges, at netop denne roman og denne trilogi formår at gøre.

Tusind tak til forlaget Rosinante & Co. for anmeldereksemplaret! Det var en spændende læseoplevelse!